ضرورت اجرای برنامه‌های علمی مشترک با هند

به گزارش ایسنا، دکتر مخبر دزفولی در این دیدار طی سخنانی ضمن خوشامدگویی به هیئت مدعو هندی گفت: تبادل تجربیات علمی و فناوری و طراحی و اجرای برنامه‌های علمی مشترک بین دو کشور الزامی است.

وی افزود: تجربیات سیاستگذاری در هند و ایران تقریبا مشابه است و مسئولان ارشد هر دو کشور حامی و مشوق پیشرفتهای علمی در ایران و هند بوده‌اند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بیش از یک دهه است که رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی» با جدیت حامی و مشوق اصلی دانشمندان و محققان کشور در زمینه‌های مختلف بوده‌اند.

مخبر دزفولی گفت: مسئولان اجرایی و قانونگذاری کشور نیز در طول این مدت به تبعیت از ایشان از دانشگاهیان و پژوهشگران در حد توان خود حمایت و پشتیبانی کرده‌اند.

وی افزود: همکاری علمی با کشور هند هم از نظر سابقه پربار علمی این کشور و هم با توجه به استقلال هند در عرصه بین‌الملل، برای کشور ما در اولویت قرار دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: رشد و پیشرفت علمی در کشور ما مرهون گسترش آموزش عالی و تقویت مراکز علمی و پژوهشی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: در مورد مهاجرت نخبگان، ایران و هند دارای نگاه مشترک هستند و هر دو کشور به نخبگانی که در کشورهای دیگر سکونت دارند به چشم یک فرصت و سرمایه نگاه می‌کنند.

وی افزود: ساماندهی آکادمی های علمی در قالب فرهنگستان‌ها، نگارش و اجرای اسناد ملی علم و فناوری در حوزه‌هایی مانند سلول‌های بنیادی و از همه مهمتر تدوین و اجرای نقشه جامع علمی کشور از اصلی‌ترین عوامل رشد و پیشرفت علمی فناوری کشور ایران هستند.

مخبر دزفولی ادامه داد: با دستور رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی» نقشه جامع علمی کشور با توجه به همه سرمایه‌های علمی و فناوری کشور و آینده نگری تحولات ملی و بین‌المللی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین و تصویب شد و هم اکنون در دست اجراست.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: بر اساس این سند مهم و راهبردی، همه اجزا و بخش‌های علم و فناوری کشور در افق 1404 ه. ش برای فعالیت‌های خود دارای برنامه هستند.

وی افزود: معتقدیم حفظ استقلال کشور منوط به استقلال علمی کشور است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: کاستن از فاصله و پر کردن خلأ بین ایده تا محصول به منظور تبدیل مستندات علمی به ارزش افزوده و تولید ثروت از مهمترین برنامه‌های در دست اقدام است.

مخبر دزفولی در پایان ضمن ابراز خرسندی از تعمیق همکاری‌های بین دو کشور گفت: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی آمادگی دارد تا در قالب یک کارگروه مشترک، این همکاری‌ها و تبادل تجربیات را گسترش و تعمیق بخشد و تدوین شاخص‌های بومی سنجش پیشرفت علم و فناوری باید در اولویت‌های کاری این کارگروه باشد.

بر اساس این گزارش در این دیدار، اعضای هیئت علمی کشور هند گزارشی از روند تصمیم سازی و برنامه‌ریزی در حوزه علم و فناوری این کشور ارائه دادند.

در این گزارش با اشاره به پیشرفت‌های کشور هند در عرصه‌هایی مانند هوافضا، پزشکی، کشاورزی و… عوامل مؤثر در این پیشرفت‌ها مانند تمرکز برنامه‌ریزی علم و فناوری، تخصیص بودجه مناسب و… تشریح شد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا