نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چاپ صفحه نمایش پیشرفته در خانه

به گزارش سیناپرس، ممکن است از این پس و به لطف فناوری جدید مبتنی بر چاپگرهای سه بعدی، در صورت خراب شدن صفحه نمایش، مجبور نباشید دستگاه های خود را  دور انداخته یا قطعات جایگزین بخرید. به این ترتیب شما می توانید خودتان صفحه نمایش های  جدیدی برای دستگاه آسیب دیده خود بسازید.

محققان دانشگاه مینه ‌سوتا در یک پروژه جدید موفق شدند اولین نمایشگر OLED قابل انعطاف با چاپ سه بعدی را توسعه دهند. به این ترتیب دیگر لازم نیست برای ساخت یا تعمیر گجت‌های خود به پنل‌های ساخته شده در کارخانه‌های بزرگ و دور که معمولا بسیار گران قیمت هستند وابسته باشید.

بر اساس این رویکرد جدید، دو روش پرینت سه بعدی برای چاپ شش لایه مورد نیاز برای یک نمایشگر کاربردی ترکیب می شود. این تیم از چاپ اکستروژن برای ساخت الکترودها، کپسولاسیون، عایق و اتصالات استفاده کرده و در حالی که لایه‌های فعال در دمای اتاق با اسپری رنگ ‌آمیزی شدند، بخش های دیگر این صفحه نمایش چاپ شد. 

گفتنی است تلاش‌های قبلی برای ساخت صفحات نمایش توسط چاپگرهای سه بعدی به دلیل مشکلات مختلف مرتبط با یکنواختی نور و سازگاری آن در کل پنل، ناموفق بوده و محققان برای قرار دادن برخی از اجزاء، مانند پوشش چرخشی یا تبخیر حرارتی، به تکنیک‌هایی فراتر از چاپگرهای سه بعدی متکی بودند.

به گزارش سیناپرس، نمونه اولیه صفحه نمایش ساخته شده با چاپگر سه بعدی  فقط یک و نیم اینچ عرض داشته و تنهااز ۶۴پیکسل استفاده می کرد. این موضوع در حالی است که هر گونه استفاده عملی از صفحات نمایش به وضوح بسیار بالاتری نیاز دارد (نمایشگر 1080p به بیش از ۲میلیون پیکسل نیاز دارد) و دانشمندان همچنین می خواهند روشنایی این پنل ها را بهبود بخشند. البته باید توجه داشت که انطباق این فناوری برای استفاده خانگی نیز ممکن است کمی طول بکشد.

در این پروژه، محققان دانشگاه مینه سوتا از یک چاپگر سه بعدی سفارشی استفاده کردند که قیمت آن به اندازه یک تسلا مدل S است. بنابراین هزینه چاپگرهای سه بعدی ویژه این کار نیز زیاد بوده و ممکن است مدتی طول بکشد تا این روش در چاپگرهای خارج از آزمایشگاه قابل اجرا باشد.

به گزارش سیناپرس، صرف موفقیت آمیز بودن این عملیات دارای اهمیت زیادی است زیرا ماهیت این فناوری باعث می شود که این اهداف نسبتاً قابل دستیابی بوده و در صورت کاربردی بودن نمایشگرهای OLED ، امکان چاپ خانگی آن ها ایجاد شود.

مترجم: سید یوسف دراوی زاده
منبع: engadget

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل