نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ذخیره انرژی در بستر اقیانوس ها

به گزارش سیناپرس، اگرچه منابع انرژی تجدید پذیر برای طبیعت مفید هستند، اما این انرژی ها باید توسط سیستم های ذخیره سازی، پشتیبانی شوند. به تازگی مجموعه پژوهشی – مهندسی باتری اقیانوسی (Ocean Battery) طراحی جدیدی برای یک سیستم ذخیره انرژی تولید کرده که دارای فرایندی مشابه سدهای برق آبی است با این تفاوت که در انتهای دریا عمل می کند.
این فناوری که توسط استارت‌آپ هلندی اوشن گریزر (Ocean Grazer) توسعه یافته است، برای نصب در بستر دریا در نزدیکی ژنراتورهای انرژی تجدیدپذیر دریایی مانند توربین‌های بادی، مزارع خورشیدی شناور، سیستم‌های انرژی جزر و مد و امواج طراحی شده است. این فناوری از سه جزء تشکیل شده است که با هم بر اساس اصل مشابه سدهای آبی عمل می کنند.
بر اساس جزئیات منتشر شده در این رابطه، در بستر دریا یک مخزن بتنی مدفون است که تا ۲۰ میلیون لیتر آب را در فشار کم ذخیره می کند.

سیستمی از پمپ ها و توربین ها این مخزن را به یک مخزن انعطاف پذیر در کف دریا متصل می کند. برق اضافی از منابع تجدید پذیر می تواند برای پمپاژ آب از مخزن به این منبع ذخیره استفاده شود. هنگامی که انرژی مورد نیاز است، منبع ذخیره آزاد شده و تحت فشار آب دریا ، آب خود را به مخزن فشار می دهد و توربین ها را در مسیر تولید برق می چرخاند که به این ترتیب، شبکه انرژی مورد نظر تغذیه می شود.
تیم اوشن گریزر در این رابطه می گویند که این سیستم دارای راندمان بین ۷۰ تا ۸۰ در صدی است و باید بتواند تعداد نامحدودی چرخه را در طول عمر عملیاتی خود برای بیش از ۲۰ سال اجرا کند. گفتنی است این فناوری همچنین نسبتاً مقیاس پذیر بوده و هر مخزن بتنی ظرفیت ۱۰ مگاوات ساعتی دارد، بنابراین افزودن تعداد بیشتری از آنها می تواند ظرفیت کلی را افزایش دهد.

به گزارش سیناپرس، در صورتی که انرژی بیشتری به سرعت مورد نیاز باشد اضافه کردن واحدهای اضافی از ماشین آلات پمپ و توربین نیز می توانند برای افزایش توان خروجی این مخازن انرژی اضافه شوند.

به گفته متخصصان، اگرچه مفهوم باتری اقیانوسی بسیار جالب است، اما با تنها طراحی باتری اقیانوسی در حال کار فاصله زیادی دارد.  لازم به ذکر است که مجموعه تحقیقاتی Subhydro نیز ایده مشابهی را برای پمپاژ آب دریا از مخازن ارائه کرده  است که در صورت نیاز به برق، آب به این مخازن وارد شده و در حین پر کردن مخزن، توربین ها می چرخند. موسسه فناوری ماساچوست نیز  مفهوم مشابهی را با استفاده از گوی های بتنی توخالی ارائه داده است که بر اساس این طرح ها می توان انتظار داشت در آینده ای نه چندان دور شاهد نصب مراکز ذخیره و تولید انرژی در بستر اقیانوس ها باشیم.

مترجم: ناصر پورقدیمی
منبع: newatlas

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل