نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کودکان را علیه کرونا واکسینه کنید

به گزارش سیناپرس، نتایج یک مطالعه انجام شده توسط دانشمندان استرالیایی و کانادایی نشان داده اند که انجام واکسیناسیون کووید 19 در کودکان، نه تنها منجر به کاهش نسبی بالایی در بروز بیماری و وقوع مرگ و میر در کودکان می شود، بلکه به میزان بسیار بیشتری بر سالم ماندن بزرگسالان، به ویژه آن هایی که واکسینه نشده اند، تاثیر دارد.

آن ها برای انجام این تحقیق، از یک مدل ریاضی مربوط به اپیدمی شناسی برای پیش‌بینی تأثیر واکسیناسیون دوران کودکی بر تعداد موارد کووید 19، بستری شدن در بیمارستان، وقوع مرگ‌ومیر و میزان آن در کنار عوارض جانبی واکسن در کودکان و همچنین بزرگسالان استفاده کرده اند.

به گفته محققان دانشگاه گریفیث استرالیا و آلبرتای کانادا، مدل ما نشان داد که واکسیناسیون کووید 19 در دوران کودکی مثلا در بازه سنی 5 تا 11 سال، حداقل خطر را برای کودکان به همراه دارد و در عین حال می‌تواند منجر به کاهش زیادی در میزان بیماری کل افراد جامعه شود.

این مطالعه به طرز شگفت آوری نشان داده که بزرگ ترین مزیت واکسیناسیون کودکان در جمعیت بزرگسالان دیده شده و منعکس می گردد.

اقدام فوق وقتی که با سایر اقدامات بهداشت عمومی مانند فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، بهبود بهداشت دست و واکسیناسیون بزرگسالان همراه گردد، می تواند نتایج قابل توجهی را برای کنترل بیماری کووید 19 در جوامع مختلف به همراه داشته باشد.

محققان خاطرنشان کرده اند که در 19 ماه اول همه‌گیری ویروس SARS-CoV-2 در کشور ایالات متحده، 349 کودک به دلیل کووید-19 جان خود را از دست داده اند، در حالی که میزان مرگ و میر سالانه کودکان به دلیل آنفولانزا در آن جا 116 نفر بوده است.

در حال حاضر نیز، بسیاری از کودکان در استرالیا و کانادا واکسیناسیون آنفولانزای فصلی را دریافت نمی‌کنند. همین موضوع نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از والدین به شکلی مشابه، تمایلی به واکسینه کردن کودکان خود در برابر کووید 19 نیز ندارند و بدون تردید، با توجه به نتایج این مطالعه، چنین تصمیمی، سلامت کل جامعه را به خطر خواهد انداخت.

با این وجود، به بیان مجریان این تحقیق، ملاحظات اخلاقی مربوط به واکسیناسیون کودکان ممکن است قدری مبهم باشد.به گزارش سیناپرس، چراکه به واسطه آن، قرار است تعداد زیادی از کودکان، واکسنی را تزریق کنند که مزیت آن برای بزرگسالان، بیشتر از مزیت های آن برای خودشان است.

گفتنی است یافته های پذیرفته شده این تحقیق قرار است به زودی در نشریه معتبر mBio منتشر شود.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل