نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

یک میلیارد ثانیه ماموریت فضایی

به گزارش سیناپرس، رصدخانه و تلسکوپ فضایی معروف هابل در ۲۴ آوریل سال ۱۹۹۰ میلادی با شاتل فضایی دیسکاوری به فضا پرتاب شد. این تلسکوپ، روز بعد در مدار زمین مستقر شده و ماموریت خود را برای کاوش در جهان وسیع از جمله کهکشان های دوردست، ابرنواخترها، سحابی ها و سیارات فراخورشیدی آغاز کرد. گزارش ناسا نشان می دهد در یکم ژانویه ۲۰۲۲، ساعات ماموریت این تلسکوپ فضایی رسما به یک میلیارد ثانیه در فضا رسید که برابر با حدود ۳۱ سال و ۷ ماه است.
مقامات ناسا در بیانیه ای نقطه عطف این تلسکوپ فضایی را اعلام کرده و گفتند: هابل برای بیش از سه دهه، اکتشافات علمی پیشگامانه و تصاویر نمادین فضا را در اختیار ما قرار داده است. تلسکوپ فضایی هابل ماموریت مشترک ناسا و آژانس فضایی اروپا است و بین سال‌های ۱۹۹۳ و ۲۰۰۹ ، فضانوردان پنج بار برای انجام مأموریت‌های برنامه ریزی شده توسط شاتل های فضایی از هابل بازدید کردند. این مأموریت‌ها سیستم‌ های روی تلسکوپ مانند باتری‌ها، ژیروسکوپ‌ها و سایر ابزارهای علمی را تعمیر، ارتقا و جایگزین کردند.

این تلسکوپ که در بالای جو زمین قرار دارد، بیش از یک و نیم میلیون رصد را در بیش از ۳۰ سال فعالیت خود انجام داده است. بر اساس بیانیه ناسا، تاکنون هزاران مقاله علمی بر اساس اکتشافات تلسکوپ منتشر شده است. به گزارش سیناپرس، برخی از مهم ترین مشاهدات هابل شامل کمک به تعیین سن جهان (۱۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون سال یا سه برابر سن زمین) و سرعت انبساط آن است. کشف پنجمین قمر پلوتون؛ یافتن سیاهچاله های کلان پرجرم در مرکز اکثر کهکشان های بزرگ؛ مطالعه اثر عدسی گرانشی، که به اخترشناسان کمک کرده تا توزیع ماده تاریک در جهان را ترسیم کنند و گرفتن برخی از قابل توجه ترین تصاویر میدان عمیق از جهان را باید در زمره مهمترین دستاوردهای هابل قلمداد کرد.

مقامات ناسا در این بیانیه اعلام کردند: ما فقط می‌توانیم تصور کنیم که یک میلیارد ثانیه آینده چه اکتشافاتی را به همراه خواهد داشت زیرا تلسکوپ ‌های جدیدی مانند تلسکوپ فضایی جیمز وب که اخیراً به فضا پرتاب شد و تلسکوپ فضایی رومی نانسی گریس آینده را بر اساس اکتشافات هابل ترسیم کرده و با هابل همکاری می‌کنند تا درک ما از جهان را گسترش دهند. 

مترجم: رضوان خندان
منبع: livescience

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل