صدای دخترها و پسرها از کودکی متفاوت است

به گزارش سیناپرس، در مقایسه با بزرگسالان، صدای پسران و دختران جوان تا زمانی که تفاوت های ظاهری بدنی پیدا کنند بسیار شبیه به هم است. اما اکنون، محققان آمریکایی در پژوهشی جدید متوجه شدند که افراد می توانند قبل از شروع تغییرات ظاهری بدن در حدود سن ۱۱ تا ۱۲ سالگی، جنسیت کودکان را با گوش دادن به صدای آن ها تشخیص دهند.

محققان پایگاه داده ای از نمونه های گفتار کودکان ۵ تا ۱۸ ساله ایجاد کردند تا متوجه شوند صدای آنها در طول زمان چگونه تغییر می کند. از شنوندگان خواسته شد تا ویژگی‌های فیزیکی سخنرانان از جمله جنسیت، سن و قد را بر اساس زیر و بم و طنین صدایشان ارزیابی کنند. محققان دریافتند که شرکت کنندگان توانستند جنسیت کودکان پنج ساله را به سادگی با گوش دادن به صدای آنها شناسایی کنند.

دکتر سانتیاگو باردا (Santiago Barreda) پژوهشگر ارشد این مطالعات از دانشگاه کالیفرنیا در بیانیه ای می گوید: این شناسایی دقیقا قبل از به وجود آمدن تفاوت های آناتومیکی در حنجره ها است و قبل از اینکه تفاوت های فاحشی در زیر و بم صدا وجود داشته باشد. بر این اساس، نتیجه می ‌گیریم که تفاوت های جنسیتی را می توان به دلیل تفاوت در رفتار و نحوه صحبت کردن کودکان به آسانی شناسایی کرد و نه به دلیل آناتومی متفاوت آنها.

دکتر باردا در ادامه اضافه می کند: توانایی شنوندگان در تشخیص جنسیت گویندگان با گوش دادن به جملات به جای هجاها بهبود می یابد. رزونانس صدا با اندازه بدن شخص سخن گو مرتبط است برای مثال ویولن در مقابل ویولن سل را در نظر بگیرید، همین تفاوت یک شاخص قابل اعتماد برای اندازه کلی بدن و صدای تولید شده است. به غیر از این نشانه ‌های اساسی، نشانه ‌های ظریف ‌تر دیگری نیز وجود دارد که به رفتار و روشی که شخص برای صحبت کردن انتخاب می ‌کند بستگی دارد.
به گزارش سیناپرس، یافته‌ها نشان می ‌دهد که تفاوت‌های جنسیتی در نحوه صحبت کردن افراد بر اساس تفاوت ‌های فیزیکی بین زن و مرد نیست. به عبارت دیگر، اطلاعات جنسیتی در گفتار می‌ تواند تا حد زیادی بر اساس عملکرد باشد نه بر اساس تفاوت‌های فیزیکی بین گویندگان مرد و زن. این پژوهشگر در انتهای توضیحات خود نتیجه می گیرد که اگر گفتار جنسیتی لزوماً از آناتومی گوینده پیروی می کرد، هیچ مبنایی برای شناسایی صحیح جنسیت دختران و پسران کوچک وجود نداشت.
نتایج کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Acoustical Society of America منتشر شده است.