تدوین الگوی اسلامی ايرانی پيشرفت تدبير رهبری برای آینده کشور

این کمیته بسته به مرتبط بودنِ تدابير با نهاد يا دستگاه مربوطه، به نحوي مديريت شود كه مطمئن شويم سرنوشت سند الگوي اسلامي ايراني پيشرفت چيزي غير از سرنوشت بي شمار قانونِ اجرا نشده كشور نمي شود.

دكتر شكوه نوابي نژاد عضو اندیشکده خانواده  مرکز در گفتگویی تفصيلي با دفتر ارتباطات مركز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت با تبيين الزامات و بايسته هاي تدوين و اجراي سند الگوي اسلامي ايراني پيشرفت، گفت: با وجودي كه قاعده اين است كه دستگاهها، سازمانها و نهادهاي مسوول بايد مسووليت اجراي سند الگو را بر عهده بگيرند اما در طي بيش از چهل و سه سال گذشته اثبات شده يا ناآگاهي از مسووليتها و قوانين يا بي اعتقادي و بي توجهي به مسووليتها همواره مانع اجراي قوانين خوب شده است.

روان شناس خانواده و درمانگر مسائل خانوادگي ادامه داد: براي توقف تداوم اين رويه مذموم و بد، پيشنهاد مي كنم كميته اي سياستگذار مركب از رييس يا معاون مركز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت در كنار مدير يا معاون دستگاهها و سازمانهاي متولي اجراي سند الگو تشكيل شود تا فرآيند اجراي سند الگوي اسلامي ايراني پيشرفت را بسته به مرتبط بودنِ تدابير با نهاد يا دستگاه مربوطه، به نحوي مديريت نمایند كه مطمئن شويم سرنوشت سند الگوي اسلامي ايراني پيشرفت چيزي غير از سرنوشت بي شمار قانونِ اجرا نشده كشور است.

علت انتخاب نام اسلامی ایرانی برای سند الگو چیست در حالی که رهبر فقید انقلاب اسلامی در سخنانشان همواره بر جمهوری اسلامی تاكيد داشتند؟ آیا این تفاوت در نامگذاری به معنای کم اهمیت دیدن جمهوریت و ایرانیت است؟

تقدم واژه اسلامي بر ايراني در نامگذاري مركز الگو به اين دليل انجام شد كه نظام حكومتي ايران و دين غالب در ايران، اسلام است حتي معتقدم اسلام براي اقليتهاي قومي و مذهبي نيز بامُسماست چرا كه چتر حكومت و ساختار نظام اسلامي است همه آحاد، قومیت‌ها و فرهنگ هاي داخل چارچوبِ سرزميني ايران را در بر دارد.
اسلام، بستر گسترده اي است كه اخلاقيات و ارزش ها از آن نشات مي گيرد و البته سند الگو، الگويي منبعث از فرهنگ ايراني است كه در تناسب با ارزش‌هاي والاي اسلامي انساني شكل گرفته است.
بستر الگوي اسلامي ايراني پيشرفت، اسلاميت است و سند الگو براي ايران و ايرانيان تهيه شده است. انتخاب واژه هاي اسلام و ايران در نامگذاري نام مركز الگو ظرف و مظروف را نشان مي دهد و اين دو مكمل يكديگرند به عبارت روشن تر سند الگو داراي چارچوبي ارزشي مبتني بر قرآن كريم، حكومت اسلام و قانون اساسي است كه تركيب بامُسما و مناسبي است.
ايران كشوري است اصيل و با ارزش‌هاي انساني و اخلاقي كه همين مسئله فرهنگ و سبك زندگي ايرانيان با گرایش‌ها، قومیت‌ها و مذاهب مختلف در زيست بوم هاي هر منطقه جغرافيايي كشور را سال ها و قرن‌هاست كه تشكيل داده است. به باور بنده فرهنگ ايراني در قالب چارچوب ارزش هاي منبعث از دين مبين اسلام، معنا و مفهوم عميق و گسترده تري يافته است.

آيا سند الگو متناسب با شرايط ايران نوشته شد يا در نگاهي كلان تر براي جامعه اسلامي تدوين شد و قابل تعميم به ساير كشورهاي اسلامي است؟

مادامی كه سند الگوی  اسلامی ايرانی پيشرفت در تمامي ابعاد زندگي ايرانيان سايه نيندازد و آنان اين سند را منبعث از ارزش‌هاي والاي اسلامي و انساني ندانند و نتوانند با آن ارتباط مناسبي برقرار كنند و در زندگي فردي، خانوادگي و اجتماعي وارد نكنند، نمي توان براي ساير كشورهاي اسلامي تجويز كرد. به عبارت ديگر بسياري از مفاهيم ارزشي و انساني سند الگو در جامعه ما تجربه نشده است كه اگر برايش فكري اساسي نشود در آينده با چالش هاي اساسي تري روبرو خواهيم شد.
به اعتقاد بنده يكي از فلسفه هاي تدوين سند الگوي اسلامي ايراني پيشرفت پاسخ به اين نياز جامعه ايران و پيشگيري از بحران هاي عميق فكري و اعتقادي و رفتاري نسل جوان است. اميدوارم سند الگو از نظر اجرا به سرنوشت ساير اسناد مادر و كلان كشور مبتلا نشود و جزييات آن در ابعاد مختلف اجرا شود تا اين سند به عنوان الگوي رفتاري اجتماعي خوبي جلوي معضلات فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و سياسي گرانتري را بگيرد.
دانشمنداني كه طي يك دهه گذشته با مركز الگو همكاري كردند بيشترين وقت و كار خود را روي تداركات مفهومي به خصوص در بخش افق و آرمانها گذاشتند تا زيربنا و بستر كار براي ساير مسائل به خوبي پي ريزي شود.

 ماهیت الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت چيست؟ آیا الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، یک کلان نظریه است یا یک سند راهبردی و یا صرفا یک گفتمان فراگیر اجتماعی؟

سند الگوي اسلامي ايراني پيشرفت همه موارد مورد اشاره هست و در عين حال هيچ كدام از اينها به تنهايي نيست به بيان ديگر اين سند در هر يك از سه فرض سوال شما، نشانه هايي را در خود دارد.

نسبت این الگو با تمدن نوین اسلامی چیست؟

تمدن مقوله اي نظري نيست ، بلكه حقيقتي است كه جامه عمل پوشيده و سالها و سده ها در جامعه خودنمايي كرده است. تا مادامي كه سند الگوي اسلامي ايراني پيشرفت جامع عمل نپوشد و مردم و مسوولان جزييات آن را در زندگي روزمره خود زندگي نكرده باشند، نمي توان از اين سند انتظار تمدن سازي داشت.

مبانی معرفت شناختی در سند الگو چگونه تبیین شده است؟

مباني اصولي معرفت شناسي در سند الگو از قرآن كريم و روایت‌های اهل بيت و سنت پيامبر اكرم و ائمه اطهار علیهم السلام  استخراج شد، همچنين انديشه و ديدگاه هاي دو مرجع عاليقدر شيعه يعني امام خميني (ره) و مقام معظم رهبري به عنوان منبع مهمي براي اساتيد و انديشمندان مركز الگوي اسلامي ايراني ملاك عمل قرار گرفت و بخش هاي مباني، آرمان ها، افق، رسالت و تدابير مبتني بر مجموع همه اين ها به بحث و تبادل نظر گذاشته شد. از آن گذشته تلاش انديشمندان مركز الگو معطوف جامعيت و گستردگي جامعه ايراني بود و سياست ها و تدابير در انديشكده خانواده و ساير انديشكده هاي مركز الگو ، طوري به كار بسته شد كه كاربردي و قابل آمدنِ به بطن زندگي مردم باشند.

مركز الگو براي ارائه مفاهيم مندرج در سند الگو از انديشه ناب اسلامي و ديدگاه هاي بنيانگذار جمهوري اسلامي و رهبر انقلاب اسلامي استفاده كرد. انديشمندان اين مركز با توجه به گستردگي و جامعيت مفاهيم فقهي و قرآني از يك سو و آگاهي از كم توجهي عموم مردم به تفسير و تدبر در قرآن و روايات اهل بيت به مفهوم سازي در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه‌های اقتصادي، كشاورزي، محيط زيست، خانواده و ساير بخش‌ها پرداختند.

رویکرد سند الگو، ملی سرزمینی است یا امتی تمدنی؟

سند الگو بايد در همه ابعاد زندگي به صورت ملي سرزميني در بطن زندگي مردم تجربه شود، در اين صورت شك ندارم بعد از نيم قرن اجراي اصولي از سوي كشورهاي اسلامي و جهان اسلام مورد استقبال قرار مي گيرد و شموليت آن امتي تمدني مي‌شود.

با توجه به انبوه اسناد راهبردی و سیاستی فراوان موجود در کشور، چه ضرورتی به نوشتن سندی دیگر مانند سند الگو وجود داشت؟

سند الگوي اسلامي ايراني پيشرفت نمي تواند يكي از اسناد راهبردي و سياستي اجرا نشده باشد، چون قرار است از سوي عالي ترين شخصيت سياسي و مذهبي كشور ابلاغ شود. به عبارت ديگر وجود يك شخصيت ناظر قوي در كنار برنامه ريزي دقيق و سازمان يافته موجب سر و سامان يافتن سند الگو در اجرا و جلوگيري از مبتلا شدن اين سند به سرنوشت ساير اسناد راهبردي و مادر مي شود.
علاوه بر آن اين سند با اين گستردگي و عمق تقريبا براي اولين بار است كه طي چهار دهه گذشته به دست نخبگان و انديشمندان حوزه و دانشگاه به صورت مشترك نوشته و به بحث گذاشته شد. بنابراين بانك نخبگاني مستتر در سند الگو ، خود مزيد علت براي مثمر ثمر و كاربردي بودن اين سند از حيث تهيه و تدارك كار است.
در مرحله اجرا نيز نيازمند كارداني و باور متوليان و مجريان در قواي سه گانه و دستگاه هاي حاكميتي هستيم و يقين دارم اگر تدابير و سياست هاي اين سند با كارداني و ژرف انديشي اصولي توسط متوليان حكومت و جامعه هدف يعني آحاد مردم به اجرا درآيد. شرايط جاري به سمت شرايط مطلوب تغيير وضعيت مي دهد و مسوولان و مردم نتيجه باورها و اعتقادات شان را در قالب سند الگوي اسلامي ايراني پيشرفت به چشم خواهند ديد.

جایگاه مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در ساختار مدیریتی کشور کجاست؟

جايگاه مركز الگو بهترين جايگاهي است كه مي توانست باشد به عبارت روشن تر اين مركز هرگز نمي توانست ذيل يك قوه يا كلان دستگاه قرار بگيرد، بلكه مي بايست به عنوان مركزي فراقوه اي در موقعيت و جايگاهي قرار مي داشت كه بتواند اساتيد و بزرگان حوزه و دانشگاه را به عنوان ذخائر نخبگاني كشور مجتمع كند كه به تدبير درست مقام معظم رهبري اين اتفاق افتاد.
اين مركز به عنوان مركزي ذيل دفتر مقام معظم رهبري اكنون از چنان اعتباري برخوردار است كه در جاي جاي سند الگو و در جلسات مختلف با كارگزاران نظام از صدر تا ذيل به خوبي هويت مستقل و موثر خود را نشان داده است.
سند الگو اما در مرحله اجرا بايد به دست مديران و كارگزاراني سپرده شود كه با اعتقاد به آن اجزاي سند را تمام و كمال عملياتي كنند.

ضمانت اجراي سند الگو را چگونه تصور می کنید؟

با وجودي كه قاعده اين است كه دستگاه ها، سازمان ها و نهادها بايد مسووليت اجراي سند الگو را در دستگاه هاي متولي بر عهده بگيرند، اما در طي بيش از چهل و سه سال گذشته اثبات شده يا ناآگاهي از مسووليت ها و قوانين يا بي اعتقادي و بي توجهي به مسوولیت‌ها همواره مانع اجراي قوانين خوب بوده است. به همين دليل پيشنهادم اين است كه براي توقف تداوم اين رويه معيوب، كميته اي سياستگذار مركب از رييس يا معاون مركز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت در كنار مدير يا معاون دستگاه ها و سازمان هاي متولي اجراي سند الگو تشكيل شود، تا فرآيند اجرا بسته به مرتبط بودن تدابير با نهاد يا دستگاه مربوطه، به نحوي مديريت شود كه مطمئن شويم سرنوشت سند الگو چيزي غير از سرنوشت بي شمار قانون اجرا نشده كشور است.

 چه اقداماتی پیش بینی شده تا سند الگو به سرنوشت دیگر اسناد برنامه ای کشور دچار نشود؟

با مقدمات و تمهيدات بسيار زيادي كه مبتني بر اصول جامعه شناسي، روانشناسي و مردم شناسي، اخلاقي و معنوي است بايد مقدماتي به وجود بيايد تا توجه جامعه از طريق فراخوان يا اطلاع رساني ويژه اي به قرار گرفتن كشور در مرحله اجراي سند الگوي اسلامي ايراني پيشرفت جلب شود.
به نظر بنده بايد از ظرفيت فضاي مجازي، رسانه هاي ديداري و شنيداري خصوصي و دولتي، روزنامه ها و جرايد و حتي از ظرفيت‌هاي مجازي در اختيار دانشگاه‌ها، حوزه‌های علميه و مدارس و نهادهاي مرتبط با آنها براي اطلاع رساني واحد به جامعه استفاده شود تا نوعي بسيج ملي براي قرار گرفتن كشور در آغاز راه اجراي سند الگو شكل بگيرد.

نقش ولی فقیه در سند الگو كجاست؟

نقش ولي فقيه به خصوص در مطلع و آغاز كار و در ادامه در مرحله اجراي سند الگوي اسلامي ايراني پيشرفت بسيار حائز اهميت است. بخش قابل توجه نخبگان كشور در مركز الگو گرد آمدند و پيش نويس سند در همفكري و هم انديشي آنان به خوبي ورزيده شد و اكنون اين پيش نويس در مراحل پایانی است. بنابراين با دو بال ولي فقيه و بدنه نخبگاني كشور مي توان آينده خوبي را براي سند الگو و ضمانت اجراي آن پيش بيني كرد.

انديشكده خانواده چه پيش بيني هايی در قالب تدابير سند الگو دارد؟

ذر جلسات متعددی با همكارانم در انديشكده خانواده،  به بحث و حتي جدل براي تعريف مفاهيم و كليات جامع براي تعيين نقشه راه مناسب براي عبور از چالش ها و بحران هاي اجتماعي و خانوادگي پرداختيم. نتيجه مباحثات انديشكده در قالب تدابير متعدد به تصويب رسيده است  كه مي توان گفت موتور محركه رفع چالش ها در حوزه خانواده است. حل اكثر مشكلات و چالش هاي خانواده  به صورت درست و اصولي در  اين دو تدبير مرتبط است.
در تدبير  دیگری آمده است: «تبیین، ترویج و نهادینه‌سازی سبک زندگی اسلامی ایرانی و خانواده‌محور با تسهیل و ترغیب ازدواج پایدار و فرزندآوری و تأمین مسکن و اشتغال برای زوج‌های جوان.»
متاسفانه بايد بگويم سبك زندگي غيراسلامي حاشيه هاي بسيار زيادي را براي جامعه و خانواده ها به وجود آورده است. مسائل بسيار زيادي در خانواده ها وجود دارد كه نه تنها كه جنس و كالبد ايراني و اسلامي ندارد كه متاسفانه صرفا با الگوبرداري از سبك زندگي ترويج شده در كشورهايي نظير تركيه و كشورهاي غربي شكل گرفته است.
سبك زندگي با فرهنگ و نهادهاي اصلي جامعه به خصوص خانواده، مدرسه، دانشگاه و لوازم ارتباط جمعي در ارتباط است.  متأسفانه دختران و پسران حتي زنان و مردان جامعه اكثر قريب به اتفاق اطلاعات، ارزش ها و باورهايشان را از اين مراجع دريافت مي كنند. يافته هاي پژوهشي نشان مي دهد عوامل مختلفي بر سبك زندگي مردم تاثيرگذار است از جمله وضعيت اقتصادي و اجتماعي، سرمايه هاي فرهنگي و اجتماعي، ميزان دينداري و پايبندي عملي به دين.
به عنوان يك روانشناس خانواده و روانگر مسائل خانواده از نزديك شاهدم با وجودي كه تظاهر به دينداري بين افراد متاسفانه شيوع فراواني يافته است اما در عمل افراد و خانواده هايي هستند كه هيچ باور و پايبندي عملي در زندگي روزمره خود حتي در اوليه ترين مسائل ديني و اخلاقي ندارند. ماهواره و اينترنت از جمله متغييرهايي است كه تاثير به شدت موثري بر سبك زندگي مردم گذاشته است.

توكل به خدا، محبت و مهرورزي به ديگران، سلامت خانواده، تعهد به خانواده و پيشرفت جامعه را جزو اصولي مي دانم كه بايد در اصلاح سبك زندگي خانواده ها به صورت كامل رعايت شود. در خلاء اين مهم سلامت فردي، خانوادگي و اجتماعي به خطر افتاده است. معتقدم جاي سبك زندگي و تربيت معنوي در سند الگو خالي است در حالي كه تربيت معنوي در جوامعِ بهداشتي دنيا بُعد چهارم سلامتي و تندرستي است.
با وجود بستر فرهنگي، تمدني و ديني بسيار غني فاقد زندگي معنوي مشخص و ترسيم شده اي هستيم. تربيت معنوي اعضاي خانواده ها را در برابر فشارها و وسوسه هاي مخرب عوامل آسيب رسان به خصوص برنامه هاي ماهواره اي، اينترنتي و تلويزيوني مصون نگه مي دارد.

به نظر بنده از مهم ترین ويژگي هاي سبك زندگي معنوي، خانواده محوري است كه شامل الگوهاي فردي و اجتماعي در ابعاد اعتقادي، رفتاري و اخلاقي است و هدفي جز رساندن انسان به كمال متعالي ندارد. شروع سبك زندگي معنوي با ازدواج پايدار، بنيان گذاشته مي شود كه البته به دليل چالش هاي اقتصادي و فرهنگي زياد، سن ازدواج به شدت افزايش يافته است. اين مسئله موجب شيوع اندک ازدواج هاي سفيد و غيرمسوولانه بين جوانان شده است.
براي حل اين معضل بايد شرايط ازدواج پايدار را از طريق فرهنگي سازي اصولي به وجود آورد. به جاي بسياري از برنامه هاي تلويزيوني صدا و سيما كه بينندگان بسيار محدودي دارد، بايد از طريق برنامه سازان بسيار متبحر و كار بلد و آموزش هاي غيرمستقيم به ترويج ازدواج پايدار و آگاهي بخشي ويژگي هاي اين سبك زندگي پرداخت.
پيش بيني امكانات و تسهيلات مادي جهت آماده كردن جوانان براي ازدواج مرحله بعد از نهادينه شدن فرهنگ ازدواج پايدار است.

الزامات اجرای این تدابیر چیست و توسعه و شکوفایی این تدبیر حدودا به چه میزان سرمایه داخلی یا خارجی نیاز دارد؟

كشورمان، فقير نيست. سرمايه هاي مادي و معنوي بسياري داريم، اما مشكل اين است كه همت برخي مسوولان و دولتمردان مان بسيار كم است. اگر اولويت ها به صورت واقعي و دلسوزانه از سوي مسوولان شمارش شود به يقين و از مهمترين اولويت های كشور وضعيت نابهنجار و نابسامان فرهنگي جوانان كشور از جمله ازدواج سفيد يا به عبارت بهتر «جهنم سياه» است.
به دليل اقتضاء شغلم 10 سال است كه نسبت به عوارض رواني، فرهنگي، خانوادگي و اجتماعي اين نوع  باصطلاح ازدواج ها هشدار داده ام. كوچك ترين اشاره اي نه در فرهنگ ايراني و نه در فرهنگ اسلامي به اين سبك ازدواج نشده، اما شاهد شيوع نسبي آن بين برخي دختران و پسران جامعه هستيم. اگر چه ميزان اين شيوع محدود است اما براي جامعه اسلامي ما همين ميزان نيز بسيار زشت و ناپسند است.
بايد اصلي ترين عامل و پادتن براي بهبودي وضعيت رواني، خانوادگي و اجتماعي كشور را در برنامه هاي راهبردي كشور مورد توجه جدي قرار دهيم.

آیا اولویت دادن و اجرایی کردن این تدبیر، اطمینان‌بخش است که به نتیجه مطلوب برسد؟

50 سال است كه رشته مشاوره خانواده را به نظام آموزش عالي كشور و دانشگاه خوارزمي وارد كردم و خانواده هاي زيادي را چه مستقيما و چه از طريق دانشجويانم كه بعدها براي خود مشاوران متبحري شدند، درمان كردم. با اين حجم متراكم تجربه بايد بگويم براي اثربخشي در اين حوزه بايد كار فرهنگي كرد و اصلا اصلي ترين اولويت مسوولان كشور بايد كار فرهنگي باشد. مناسب ترين روش در كار فرهنگي روش غيرمستقيم است كه تاثير به مراتب بيشتري نسبت به روش مستقيم دارد. البته كه بايد زشتي و مذموم بودن ازدواج سفيد در جامعه نشر داده شود و اين نمي شود مگر از طريق برنامه هاي علمي و سريالهاي تلويزيوني پر محتوا.
سند الگو در تدبير دیگری  بر بالندگيِ جايگاه و شان حقوق اجتماعي زنان، فراهم ساختن اعتلاي منزلت و حقوق زنان و ارتقاي جايگاه اجتماعي و فرصت هاي عادلانه براي آنان و حمايت از نقش مقدس مادري تاكيد دارد.

هر نوع پيشرفت و توسعه اقتصادي افراد جامعه ايراني بايد با توجه به اثرات اجتماعي و فرهنگي انجام شود. زنان در دوره انقلاب اسلامي نقش بسيار مهم و پررنگي در تمامي ابعاد اجتماعي و خانوادگي عهده دار شدند. آنان در خانواده نقش كليدي اقتصادي و تربيتي دارند. وظيفه خطير تربيت فرزندان با مادران است و اين نقش در سالهاي اوليه تولد آنان بسيار حساس تر و پررنگ تر از بقيه سالهاي زندگي آنان است. بنابراين به خوبي مي توان نسبت به تاثيري كه مادران در انتقال ارزش هاي اخلاقي و فرهنگي به فرزندان شان دارند، پي برد.

زنان در نقش مديران اقتصادي خانواده به ويژه در شرايط سخت اقتصادي كشور فوق العاده نقش خلاق و جالبي دارند. به اين دليل كه منابع مالي نسبتا محدود خانواده از طريق ساماندهي و اولويت بندي هاي مناسب مادران و با درايت و مهارتي هاي منحصر به فردشان، نبض خانواده را در دست مي گيرند. خداوند متعال ويژگي منحصر به فردي را در وجود زنان قرار داده و آن اينكه مي توانند فضاي عاطفي توام با امنيتي را براي همسر و فرزندانشان به وجود بياورند.
براساس يك عمر تجربه معتقدم بازيابي هويت زن مسلمان ايراني با تقويت ابعاد معنوي شخصيت او شكل مي گيرد و شكوفا مي شود. الگوي خانواده محور براي فعاليت هاي اجتماعي زنان يكي از راهكارهايي است كه متناسب با نقش و اهميت زنان در خانواده است.
مادر به عنوان اسطوره جهاني براي ما مسلمانان براساس آموزه هاي ديني جايگاه بسيار مقدس دارد و حرمت او در حيات و مرگش پاس داشته مي شود.

مادر نخستين عامل تاثيرگذار در شكل گيري شخصيت كودك است. او مي تواند جنبه هاي مثبت و منفي تمام مسائل را در بستر عشق، محبت، صفا و مادري در دل كودك نهادينه و پايدار كند. ويژگي منحصر فردي كه جز در مادر در هيچ شخص ديگري وجود ندارد.
بايد الگوهاي تربيتي زيادي در اختيار زنان و مادران قرار بگيرد تا كودكان و نوجوانان با بهترين تربيت ها و ارزش هاي ايراني اسلامي پرورش يابند.
زنان با گرايش و تربيت ديني به سمت عشق، اميد، همبستگي، بهزيستي و تعالي سوق داده مي شوند. زن، نماد مهر، محبت، عشق و ايثار و محور اصلي كانون خانواده و اجتماع است و تجليگاه اين ويژگي ها در نقش مقدس مادري است.

پیامدهای اجرای تدابیر فوق چیست؟ چه آثاری در حوزه‌های کلان سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جامعه خواهد داشت؟

بنده با روش هايي كه آموخته ام بيش از نيم قرن است روش هاي مشابه را در تعامل با زنان و دختران و مادران بسياري به كار بسته ام ، اما اين كارم منحصر و محدود به توان فيزيكي و دفتر كارم بوده است. حال كه پيش نويس سند الگوي اسلامي ايراني پيشرفت در سطحي بسيار كلان و با دربرگيري بيشتر، در حال نهايي شدن است چه خوب است كه نتايج علمي و تجربي دانشمندان حوزه هاي اجتماعي و خانواده در عمل و در سطحي به بزرگي جامعه اجرايي شود.
 

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا