کشف قدیمی ترین خط جهان در یونان

به گزارش سیناپرس، اگرچه باستان شناسی سنتی ادعا می کند که خط تا سه هزار تا چهار هزار سال پیش از میلاد در سومر ابداع شده است، اما یک اثر باستانی که بیش از یک دهه پیش در شمال یونان پیدا شده، با این باور در تضاد است.

لوحه دیسپیلیو توسط جورج هورموزیادیس (George Hourmouziadis) استاد باستان شناسی پیش از تاریخ، در سال ۱۹۹۳ میلادی در یک سکونتگاه دریاچه ای دوران نوسنگی در مقدونیه و در نزدیکی شهر کاستوریا کشف شد.

گروهی از مردم هفت تا هشت هزار سال پیش این منطقه را اشغال کردند و لوحه دیسپیلیو یکی از آثار بسیاری بود که در این منطقه یافت شد. با این حال، اهمیت این لوحه در داشتن خط آن است. متن نوشته شده ناشناخته روی لوحه نشان می دهد که به بیش از پنج هزار سال پیش از میلاد تعلق دارد. قدمت این لوحه چوبی با استفاده از روش C12 به سال ۵۲۶۰ پیش از میلاد باز می گردد و به طور قابل توجهی قدیمی تر از سیستم نوشتاری مورد استفاده سومریان است.
به گزارش سیناپرس، متن روی این لوحه شامل یک نوع نوشتار حکاکی شده است که احتمالاً از پیش وجود داشته که از نوشته های خط B که توسط یونانیان میسنی ابداع شده، گرفته شده است.
پروفسور هورموزیادیس پیشنهاد کرده است که این نوع نوشتار که هنوز رمزگشایی نشده است، می تواند هر شکلی از ارتباط از جمله نمادهایی که شمارش دارایی ها را نشان می دهد، باشد. رمزگشایی این لوحه تقریباً یک تلاش غیرممکن است، مگر اینکه کتیبه ای شناسایی شود که مانند سنگ روزتا باشد که به سه خط یونانی و هروکلیف بود و اجازه داد باستان شناسان خط هیروکلیف مصری را رمزگشایی کنند. به این ترتیب و با داشتن کتیبه ای چند زبانه که یکی از خطوط آن شناخته شده باشد امکان کشف رمز این خط ناشناخته وجود دارد.

در خاتمه گفتنی است زمانی  که این لوحه چوبی ۷۵۰۰ ساله  پس از کشف از محیط اصلی خود، کف دریاچه خارج شد، به دلیل تماس با اکسیژن تخریب شده و آسیبهایی جدی دید. به گزارش خبرگزاریsinapress،باستان شناسان تلاش می کنند تا از این روند جلوگیری کرده و از آن نگهداری کنند. البته خوشبختانه تصویرهای دقیقی از این لوحه گرفته شده و متن آن در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

منبع: greekcitytimes