نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

افزایش شانس باروری در افراد نابالغ مبتلا به سرطان

دکتر عبدالحسین شاهوردی، عضو هیات علمی و رئیس پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی در گفتگو با سیناپرس گفت: ما در پژوهشگاه رویان در سه زمینه ناباوری، سلول های بنیادی و بحث بیوتکنولوژی مشغول به فعالیت هستیم. در بحث ناباروری فعالیت های زیادی انجام داده ایم که حاصلش این شده که امروز در زمینه ناباوری پژوهشگاه رویان و مجموعه های پژوهشی دیگرمان حرفی برای گفتن داشته باشیم.

وی افزود: حاصل تلاش دو الی سه دهه فعالیت ما به خصوص در زمینه ناباروری مردان، باعث شد تا پژوهشگاه رویان جزو9 مرکز برتر و تاثیرگذار در عرصه علمی و پژوهشی و خدمات تخصصی در مجله بین المللی آندرولوژی معرفی شود؛ این مقاله در پایان سال 1399 چاپ شد.

وی عنوان کرد: هم اکنون تمام هم و غم ما در پژوهشکده علوم تولیدمثل پژوهشگاه رویان این است که بتوانیم علاوه بر ارایه آخرین دستاوردهای این عرصه در زمینه ناباروری به مردم، مسایلی و مشکلاتی که اکنون در اجتماع با آن روبرو هستیم نیز اقداماتی انجام دهیم. مثلا سرطان، یکی از بحث های مطرح امروز است. اکنون برای درمان افراد مبتلا به سرطان شیمی درمانی و پرتو درمانی انجام می شود. این افراد به خصوص نابالغ ها هنگام شیمی درمانی، سلول های جنسی شان از بین می رود.

وی خاطرنشان کرد: اکنون یکی از محورهای جدیدی که پژوهشگاه رویان متمرکز شده، بحث حفظ باروری افراد نابالغ است؛ ما به دنبال این هستیم که پیش از شیمی درمانی، اسپرم یا تخمک این افراد را نگهداری و بالغ کنیم تا شانس فرزندآوری این افراد را افزایش دهیم. این مساله باعث شده تا امید به زندگی این افراد بیشتر شود.

وی به سیناپرس گفت: همچنین ما در پژوهشگاه تولید مثل درصددیم تا برخی از بیماری ها که سلول جنسی ندارند یا مشکل شان کم است را بتوانیم با استفاده از سلول درمانی یا تکنولوژی های موجود در این عرصه رفع کنیم و فرصت فرزندآوری این بیماران را افزایش دهیم.

به گفته وی، این بحث مدت ها در غالب پروژه های تحقیقاتی آغاز به کار کرده و اکنون در بحث کارآزمایی های بالینی، نتایج خوبی هم در فازهای نخستین کسب کرده است. در این بحث ما به دنبال این مساله هستیم از طریق مهندسی بافت، در تکوین سلول های جنسی این افراد کمک کنیم.

رئیس پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی اظهارداشت: حمایت از شرکت های دانش بنیان به منظور تولید تجهیزات، مواد مصرف و امکانات مورد نیاز پژوهشکده ها نیز از دیگر رویکردهایی است که پژوهشگاه به آن ورود پیدا کرده است تا بتواند با کمک شرکت های دانش بنیان جهاد دانشگاهی و دیگر شرکت های داخلی، این تجهیزات را تولید و در اختیار پژوهشگران قرار دهد.

شاهوردی ادامه داد: خوشبختانه اکنون برخی از شرکت ها محیط کشت را تولید می کنند. ما در نظر داریم تا بتوانیم وسایل یک بار مصرف در محیط آزمایشگاهی که اکنون هزینه های زیادی را تحمیل می کنند را نیز تولید کنیم. خدمتی که امیدواریم به بار بنشیند.

وی در پاسخ به این سوال که چقدر می توانیم با کمک این دستاوردها به ویژه در دوران تحریم ها، نیازهای داخلی کشورمان را برطرف کنیم و به خودکفایی برسیم؟ گفت: مطمئنا تمام سعی و تلاش این شرکت ها این است که بار و مشکلی از جامعه را رفع کنند اما واقعیت این است که تحقق چنین امری نیاز به کار زیاد و سرمایه گذاری دارد. چنین اقدامات و حرکت ها این پیش آگهی و امید را می دهد که انشاالله اتفاقی رخ دهد.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل