آب سیاه ، اصلی ‌ترین مشکل بینایی انسان ‌ها در جهان

به گزارش سیناپرس، بیماری آب سیاه یکی از بیماری های چشمی نسبتا رایج و خطرناک است که در واقع طی این بیماری، فشار زجاجیه یا همان ماده درون چشم افزایش پیدا کرده و این عارضه را ایجاد می ‌کند. این عارضه به بینایی فرد بیمار آسیب ‌های شدیدی می ‌رساند و در صورت عدم درمان قطعی  می ‌تواند منجر به کوری شود. 
آب سیاه در حال حاضر یکی از معضلات اصلی چشم ‌پزشکی در سراسر دنیا است که منجر به کوری فرد بیمار شده و پس از آب مروارید، اصلی ‌ترین مشکل بینایی انسان ‌ها در جهان محسوب می ‌شود. خوشبختانه چشم ‌پزشکان اعلام کرده‌اند که این بیماری در صورت تشخیص به موقع، قابل ‌کنترل بوده و خطری ایجاد نمی ‌کند. گلوکوما دارای دو نوع زاویه باز و زاویه بسته بوده که نوع دوم در قاره آسیا بیشتر مشاهده شده است. 

علائم آب سیاه را بشناسیم

در گلوکومای زاویه باز علائم ناگهانی و حادی در بیماران ایجاد نخواهد شد و عارضه معمولا بدون درد است. علائم مهمی که در این نوع بیماری دیده می ‌شود پیش‌ رونده بوده و با روند آرامی فرد را دچار مشکل می‌ کند.به گزارش خبرگزاری سیناپرس، مهم‌ ترین این علائم شامل کاهش میدان دید و تغییرات عصب بینایی هستند. در گلوکومای زاویه بسته فرد با درد ناگهانی چشم، دیدن هاله در اطراف چراغ‌ ها، قرمزی چشم، تغییر سریع شماره چشم و ضعیف شدن پر شتاب دید، تهوع و استفراغ، گشاد شدن مردمک چشم، سر درد های خفیف و عدم تطبیق چشم در شرایط مختلف نوری مواجه شده و موقعیت بیمار در این شرایط اورژانسی است. به گزارش سیناپرس، در مراحل بعدی، فرد بیمار بخش‌هایی از زاویه دید خود را از دست می‌ دهد و به مرور  این بخش‌ ها بیشتر شده و در نهایت منجر به کوری می ‌شود. 

درمان گلوکوما

متأسفانه این بیماری از درمان قطعی برخوردار نیست و تنها می ‌توان علائم آن را کنترل کرد. در بیشتر مواقع نیز می ‌توان با مصرف دارو، فشار چشم را تا حد زیادی کاهش داده و از آسیب عصب چشمی و از دست دادن احتمالی بینایی در آینده جلوگیری کرد. یکی از داروهایی که برای کنترل این بیماری استفاده می ‌شود، داروهای ادرارآور است که باعث کاهش تولید و تجمع مایع درون چشم شده و از ایجاد فشار چشم می ‌کاهد. در صورت پیشرفت زیاد بیماری و موثر نبودن داروها، پزشکان از جراحی با لیزر استفاده کرده و به درمان بیماری می ‌پردازند. 

بیشتر بخوانید:

اشتباهاتی که به قیمت بینایی شما تمام می شود

بسیاری از داروها از جمله  قرص‌ های سرماخوردگی و آلرژی، آنتی هیستامین ‌ها، آرام‌ بخش‌ ها، داروهای کورتیکواستروئیدی و برخی داروهای معده و روده فشار داخل چشم را بالا می‌برند و موجب بدتر شدن بیماری آب سیاه می ‌شوند بنابراین افراد مبتلا به این بیماری بدون تجویز پزشک نباید دارویی مصرف کنند.

پیشگیری

به اعتقاد کارشناسان، تمامی انسان‌ ها باید پس از چهل سالگی به صورت مداوم و همه ‌ساله نسبت به اندازه ‌گیری و معاینه فشار داخلی چشم‌ های خود اقدام کرده و آن را تحت کنترل داشته باشند و با هرگونه تغییر در بینایی خود به چشم‌ پزشک مراجعه کنند. به گزارش سیناپرس، افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به گلوکوما دارند باید از انجام یوگا بپرهیزند چرا که برخی از حرکات این ورزش موجب افزایش فشار چشم شده و برای مبتلایان به این بیماری خطرناک است.
در خاتمه باید اعلام کرد پژوهشگران دانشکده چشم ‌پزشکی دانشگاه کلمبیا در ایالات ‌متحده آمریکا موفق به ساخت نوعی لنز تماسی جدید شده ‌اند که در داخل آن سنسورهای ویژه‌ ای قرار دارد و می‌تواند به پزشکان در کنترل و پیشگیری از رشد عارضه گلوکوما یا آب سیاه چشم کمک کند.

گزارش: فاطمه کردی
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا