کشف ترکیبات آلی در مریخ

به گزارش سیناپرس، به لطف اطلاعات جمع آوری شده توسط مریخ نورد کنجکاوی، چند سالی است که می دانیم مریخ دارای مولکول های آلی و حاوی کربن است. اکنون ترکیبات آلی بیشتری در دهانه جزرو (Jezero) کشف شده که به تقویت این داستان کمک می کند.
این مولکول ها و ترکیبات از نظر شیمیایی، آلی بوده، به این معنی که حاوی کربن و هیدروژن هستند. البته این لزوما به این معنی نیست که آنها توسط موجودات زنده ایجاد شده اند چرا که راه های غیر بیولوژیکی زیادی برای ساخت مولکول های آلی نیز وجود دارد.
این کشف در نشست اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا در ماه دسامبر اعلام شد و محققان به این نتیجه رسیده اند که سنگ بستر دهانه جزرو احتمالا آذرین بوده به این معنی که از ماگما یا مواد معدنی و آلی تشکیل شده است. این مواد آلی با کمک یکی از ابزارهای مخصوص، اسکن محیط های خاص با رامان و لومینسانس برای مواد آلی و شیمیایی که به اختصار SHERLOC گفته می شود، شناسایی شدند.
به گزارش سیناپرس، این ابزار از طیف سنجی رامان برای تعیین محتویات سنگ ها استفاده کرد. در واقع این تکنیک نور مرئی یا نزدیک به مرئی را از نمونه ها تابانده و چگونگی پراکندگی نور را که در مولکول های مختلف، متفاوت پراکنده می شوند را بررسی می کند.
به گفته لوتر بیگل، محقق اصلی SHERLOC در آزمایشگاه رانش جت ناسا در ایالات متحده، مریخ نورد کنجکاوی همچنین مواد آلی را در محل فرود خود در دهانه گیل کشف کرد. به گزارش سیناپرس، آنچه SHERLOC به داستان اضافه می کند، توانایی آن در ترسیم توزیع فضایی مواد آلی در داخل سنگ ها و مرتبط ساختن آن مواد آلی به مواد معدنی موجود در آنجا است که به ما کمک می کند تا محیطی را که مواد آلی در آن شکل گرفته اند را درک کنیم.

برای تعیین روش تولید مواد ارگانیک شناسایی شده باید تجزیه و تحلیل بیشتری انجام شود. اگر شواهدی از حیات در دهانه جزرو وجود داشته باشد، ممکن است برای کشف آن زمان بیشتری نیاز باشد. البته تا زمانی که این مواد به زمین نیامده و مورد آزمایش قرار نگیرد، اظهار نظر دقیق امکان پذیر نیست. مریخ نورد کنجکاوی در حال جمع آوری نمونه‌ های سنگ و اتمسفر است که در تاریخ بعدی به زمین بازگردانده خواهد شد، همراه خواهد داشت. ماموریت بازیابی این نمونه‌ ها در اولین فرصت در سال ۲۰۲۸ آغاز می ‌شود.
در حال حاضر شش لوله از حداکثر ۴۳ لوله نمونه بردار از نمونه های جمع آوری شده پر و مهر و موم شده است. چهار لوله حاوی هسته های سنگی، یکی دارای نمونه جوی مریخ و یک لوله مرجع برای تعیین آلودگی از کاوشگر است.

مترجم: زهرا همراز