برگ برنده رهایی از معضل بیکاری، ارتباط دانشگاه با صنعت است

آفرین اخوان، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و هنر که از نهاد های آموزشی و پژوهشی زیر نظر جهاد دانشگاهی است، در گفتگو با خبرنگار سیناپرس درباره فعالیت های این دانشگاه در حوزه کارآفرینی و اشتغال گفت: تاکنون سی و هشت محصول فناورانه از سوی دانشگاه علم و هنر شهر یزد ساخته شده است که در نهایت منجر به عقد تفاهم نامه هایی شد که با مراکز صنعتی استان یزد بستیم.

وی با اشاره به استفاده از اکوسیستم و توانمندی های استان یزد برای افزایش مهارت دانش آموختگان گفت: اقلیم یزد کمک زیادی به ما برای توسعه توانمندی دانش آموختگان کرد. از آنجایی که یزد قطب طلاسازی در ایران است ما تلاش کردیم بر اساس ظرفیت های محیطی، دانشجویان را برای کسب اشتغال در کشور کارآمدتر بار بیاوریم.

اخوان گفت: با این رویکرد رشته های علوم پایه و علوم انسانی در این  دانشگاه تدریس نمی شود، چراکه آموزش ها اغلب کاربردی و اشتغال محور است.

وی گفت: مهمترین هدف ما توسعه اشتغال برای دانش آموختگان است که معتقدیم برای نیل به آن دانشگاه باید با بازار کار و صنعت ارتباط نزدیک تری داشته باشد. از آنجایی که یکی از معضلات مهم جامعه کمبود اشتغال برای افراد آموزش دیده و فارغ التحصیلان دانشگاهی است، ما در دانشگاه علم و هنر بستر همکاری و همفکری با صنایع استان در راستای آموزش مهارت های مفید در فضای کار را فراهم کردیم. در واقع توانستیم آموزش هایی را به دانشجویان ارائه بدهیم که بر اساس معیارهای یک فرد کارآمد در فضای صنعتی است.

آماده سازی دانشجویان برای ورود به بازر کار

اخوان گفت: نتیجه همفکری با صنایع این بود که توانستیم به معیارهای شغلی آنان پی ببریم  و بعد در قالب دوره های مهارتی، جدا از آموزش های آکادمیک و چارت های درسی، دانشجویان را بر اساس نیازهای محیط کار در فضای شغلی  به ویژه کسب و کارهای صنعتی استان در هر رشته ای آموزش دهیم.

به گفته معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و هنر، آموزش دهندگان این مهارت ها عموما مهندسان و کارآفرینانی بودند که به نیروی کار آموزش دیده نیاز داشتند و آن ها با این دید به آموزش پرداختند که افراد آموزش دیده باید به رفع نیاز فنی بازار کار بپردازند به همین دلیل شکاف موجود میان علم و کار تا حد زیادی کمتر شد.

وی ادامه داد: خوشبختانه بازخورد خوبی دریافت کردیم و این روند باعث افزایش مهارت فارق التحصیلان شد که در نهایت بدون وقفه به اشتغال پرداختند. در واقع به قدری کارآزموده می شوند که اگر در صنایع مربوطه مشغول به کار هم نشوند، می توانند فضای های دیگری خارج از استان را برای اشتغال امتحان کنند.

اخوان با ذکر اینکه این دانشگاه توانست در سال 1397 بر مبنای اعلام وزارت علوم تحقیقات و فناوری رتبه هشتم اشتغال بعد از تحصیل را در دوره کارشناسی از میان دانشگاه های دولتی و غیر دولتی کسب کند، گفت: نزدیک به هفتاد درصد  فارغ التحصیلان دوره کارشناسی بدون وقفه وارد فضای اشتغال شدند و خوشبختانه رتبه چهارم را در اشتغال فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد داشتیم، به عبارت دیگر نزدیک به هشتاد و پنج درصد دانش آموختگان دوره ارشد بعد از اتمام تحصیل بلافاصله وارد فضای کار شدند. 

گفتگو: مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا