تلسکوپ فضایی جیمز وب نیاز به تعمیر دارد

به گزارش سیناپرس، پوشش آفتابی موجود در تلسکوپ فضایی جیمز وب که به اندازه یک زمین تنیس است، اکنون باز شده و در حال تکمیل موقعیت باز شدن است. پیش بینی می شود این عملیات تا روز چهارشنبه کامل شود.

تلسکوپ ده میلیارد دلاری وب، بزرگترین و قدرتمندترین رصدخانه نجومی است که تاکنون به فضا پرتاب شده و سایه بان آفتاب ‌گیر و آینه اولیه آن باید به صورت آکاردئونی جمع می‌ شد تا در فضا پیمای حامل خود قرار گیرد. بر اساس توضیحات ناسا، محافظ خورشید برای نگهداری ابزارهای سنجش مادون قرمز وب در دمای زیر صفر حیاتی است زیرا این تلسکوپ جهان را برای شناسایی اولین ستاره ها و کهکشان ها اسکن کرده و جو جهان های بیگانه را برای نشانه های احتمالی حیات بررسی می کند.
بیل اوکس، مدیر پروژه جیمز وب در این رابطه گفت: کنترل و رفع نقص فنی پیش آمده در عملیات بازکردن آفتاب ‌گیر واقعاً یک دستاورد بزرگ برای ما بود. همه هفده پین رها سازی به درستی باز شدند اما در این میان چند مانع وجود داشته است.
به گزارش سیناپرس، به دلیل نقص فنی پیش آمده، کنترلرهای پرواز در مریلند مجبور شدند پنل خورشیدی وب را مجددا تنظیم کنند. ایمی لو، مهندس ارشد پیمانکار اصلی تلسکوپ، در این رابطه گفت: رصدخانه وب که جانشین تلسکوپ فضایی هابل در نظر گرفته می شود، هرگز با یک جریان برق ثابت در خطر نبود. به گفته ناسا، موتورها به اندازه کافی خنک شدند تا شروع به ایمن سازی محافظ آفتاب کنند، فرآیندی سه روزه که در صورت بروز مجدد مشکل می توان آن را متوقف کرد.
لو در این رابطه گفت: همه چیز در حال خراب شدن بود ولی اکنون شرایط خوب پیش می رود. سه روز آینده برای تکمیل این عملیات حیاتی بوده و ما دشواری های زیادی در پیش رو داریم.

به گزارش سیناپرس، اگر همه چیز خوب پیش رود،  آینه روکش طلای تلسکوپ که حدود ۷ متر عرض دارد می تواند به زودی در این آخر هفته باز شود. در  خاتمه گفتنی است وب باید تا پایان ژانویه به مقصد خود در فاصله یک میلیون مایلی زمین برسد که تا روز دوشنبه، بیش از نیمی از این مسیر را پیموده است.  عملیات رصد کیهان توسط این تلسکوپ فروسرخ باید تا پایان ژوئن آغاز شده و در نهایت اولین ستاره‌ ها و کهکشان‌هایی را که ۱۳میلیارد و ۷۰۰ میلیون سال پیش در کیهان شکل گرفته‌ اند، رونمایی کند. این تاریخ حدودا مرتبط با ۱۰۰  میلیون سال پس از انفجار بزرگ یا همان بیگ بنگ است.

مترجم: سید یوسف دراوی زاده
منبع: columbian
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا