آیا کرونا تمام می‌ شود یا ادامه می‌ یابد؟

به گزارش سیناپرس، جهش گونه بسیار مسری اومیکرون در حال سوق دادن جهان خسته از نبرد با کرونا به سمت یک هرج و مرج بزرگ است با این تفاوت که این بار، جهان تجربه ارزشمند دوران کرونا را داشته و از صفر شروع نمی کند. 
تحقیقات نشان داده است که واکسن ها، محافظت قابل قبولی در مقابل گونه های مختلف کرونا ایجاد می کنند.

به نظر نمی رسد اومیکرون به اندازه برخی از سویه های انواع قبلی کشنده باشد و جالب است بدانید که افرادی که از آن جان سالم به در می ‌برند، مقاومت بیشتری در برابر سایر اشکال ویروس و شاید گونه های جهش ‌یافته بعدی نیز، خواهند داشت. 

دکتر آلبرت کو (Albert Ko) متخصص بیماری های عفونی دانشگاه ییل در این باره گفت: پیدایش این سویه جدید زنگ خطری برای ادامه ماجرای کرونا خواهد بود مگر اینکه واقعاً در مورد پایان بخشیدن به آن جدی باشیم.
کو در ادامه افزود: مطمئناً کرونا برای همیشه با ما خواهد بود. در ضمن برای رسیدن به نقطه پایانی این همه گیری، سازمان بهداشت جهانی تعیین خواهد کرد که میزان ابتلا و مرگ و میر ناشی از کووید- ۱۹ در کشورهای مختلف جهان باید به چه میزانی برسد تا بتوان رسماً همه گیری را تمام شده اعلام کنند. این میزان حداقلی از ابتلا و تلفات همچنان مشخص نیست.
به گزارش سیناپرس، حتی زمانی که این اتفاق بیفتد، برخی از نقاط جهان هنوز با مشکل مواجه خواهند بود و این موضوع  به ویژه در کشورهای کم درآمدی که فاقد واکسن یا امکانات درمانی کافی هستند، بیشتر دیده خواهد شد. 
استفن کیسلر (Stephen Kissler) متخصص بیماری های عفونی دانشگاه هاروارد در این رابطه گفت: بحران اومیکرون نشان می ‌دهد که ما هنوز به آن نقطه امن نرسیده‌ ایم، اما من معتقدم به نقطه‌ ای خواهیم رسید که کروناویروس مانند آنفولانزا بومی بشود. 
برای مقایسه، کووید- ۱۹ بیش از ۸۰۰ هزار آمریکایی را در دو سال کشته است در حالی که آنفولانزا معمولا بین ۱۲ هزار تا ۵۲ هزار نفر را در سال می کشد. اینکه جهان دقیقاً تا چه حد ادامه بیماری کووید-۱۹ و مرگ میر ناشی از آن را تحمل خواهد کرد، عمدتاً یک سؤال اجتماعی است، نه علمی. 
در همین راستا، دکتر امش آدالجا (Amesh Adalja) محقق ارشد مرکز امنیت سلامت جانز هاپکینز، گفت: ما به نقطه ای نخواهیم رسید که دوباره اتفاقات سال ۲۰۱۹ تکرار شود.
با وجود کاهش آمار های جهانی و کنترل نسبی در بسیاری از کشورها، اینگونه برآورد می شود که سویه اومیکرون اکنون دوباره به افزایش موارد ابتلا دامن زده و کشور ها را با چالش مواجه خواهد کرد. با این حال بسیاری از محققان معتقدند که سایر بیماری‌ های بومی، مانند آنفولانزا و سرخک به ‌طور دوره ‌ای باعث شیوع می‌ شوند و حتی ویروس کنترل شده کرونا نیز هر چند وقت یک‌ بار شعله ‌ور خواهد شد.
اومیکرون به قدری جهش یافته است که برخی از مقاومت های ناشی از واکسیناسیون یا عفونت های قبلی را به راحتی پشت سر می گذارد. 
یکی از سناریوهای احتمالی که بسیاری از کارشناسان پیش بینی می کنند، این است که در دوره پس از همه‌ گیری جهانی و کنترل کرونا، این ویروس بسته به سلامت کلی، وضعیت واکسیناسیون و عفونت‌های قبلی، برای برخی از افراد مانند یک سرماخوردگی جزیی عمل کرده و برای برخی دیگر بیماری جدی ‌تری ایجاد می ‌کند. بر این اساس جهش های ویروس ادامه خواهند داشت و ممکن است در نهایت نیاز به تقویت کننده هایی داشته باشند که هر چند وقت یکبار به روز می شوند تا با انواع جدید مطابقت بیشتری داشته باشند.
درضمن، سیستم ایمنی انسان همچنان در تشخیص و مبارزه با این ویروس بهتر می شود. علی البدی (Ali Ellebedy) ایمونولوژیست دانشگاه واشنگتن نیز در این ارتباط گفت که به توانایی شگفت انگیز بدن در به خاطر سپردن علایم بیماری زایی که قبلا تجربه کرده و ایجاد دفاع های چند لایه، امیدوار است. 
دکتر البدی در ادامه گفت که ایمنی جمعیت پایه به حدی بهبود یافته است که حتی با ادامه یافتن عفونت‌های پیشرونده، باز هم شاهد کاهش در بیماری‌های شدید، بستری شدن در بیمارستان ها و مرگ و میرهای ناشی از کرونا خواهیم بود. وی در خاتمه یادآوری کرد: ما همان جمعیتی نیستیم که در دسامبر سال ۲۰۱۹ بودیم و اکنون شرایط متفاوت است.

مترجم: لنا می آبادی
منبع: livemint
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا