نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

به مرگ نگرش مثبت داشته باشید

به گزارش سیناپرس، تغییر طرز تفکر و صحبت درباره مرگ می تواند مراقبت های بهداشتی پایان زندگی را بهبود بخشد. تحقیقات اخیر نشان می ‌دهد افرادی که تشویق می ‌شوند مرگ را به گونه ‌ای متفاوت و به‌ عنوان بخشی مثبت و طبیعی از زندگی ببینند، می ‌تواند به آنها کمک کند تا تصمیم‌ های بهتری گرفته و برای چیزی که ناگزیر با روبهرو شدن با آن هستند، آماده شوند. 
برای بسیاری از مردم، به خصوص اگر کسی اخیراً از دست دادن عزیزی را تجربه کرده باشد، تسلیم شدن روح یکی از تابوترین موضوعات است. محققان می گویند که این در کلماتی که مردم برای توصیف احساسات و بینش خود در مورد مرگ یا مردن استفاده می کنند، نشان داده شده است. افرادی که با این موضوع راحت نیستند به احتمال زیاد کلمات احساسی مانند ترس یا ترسناک را انتخاب می کنند، در حالی که کسانی که آمادگی بیشتری برای مرگ  دارند از عباراتی مانند اجتناب ناپذیر یا طبیعی استفاده می کنند.

دکتر لورن میلر- لوئیس دانشگاه فلیندرز در استرالیا در این رابطه می گوید: «در یک جمعیت سالخورده، زمانی که سالمندان و بیماران لاعلاج اغلب توسط متخصصان بهداشت در مراکز اقامتی مراقبت می ‌شوند، بدون هیچ بحث و عکس العملی می ‌توان شاهد پایان زندگی بود. به گزارش سیناپرس، پرداختن به این دیدگاه‌ ها و تغییر آن به جامعه کمک می‌ کند تا برای نیازها و انتظارات آینده مراقبت در پایان زندگی برنامه ‌ریزی و مدیریت کرد و مراقبت از بیمار و خانواده از جمله آمادگی بیشتر برای مرگ را بهبود بخشید. این می تواند به توسعه خدمات بهداشتی آینده نیز کمک کند.»

در این مطالعه اخیر، محققان هزار و ۴۹۱ نفر را مورد بررسی قرار داده تا مشخص کنند که از چه زبانی برای توصیف احساسات خود در هنگام مرگ استفاده می کنند. سپس شرکت کنندگان در یک دوره شش هفته ای آنلاین با نام Dying2Learn ثبت نام کردند. این دوره که از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ و در سال ۲۰۲۰ برگزار شد، مردم را به گفتگوهای آزاد در مورد مرگ و مردن تشویق کرد.

به گزارش سیناپرس، زبانی که شرکت‌ کنندگان در مورد مرگ، پیش و پس از این دوره استفاده می ‌کردند با استفاده از تجزیه و تحلیل احساسات خودکار بررسی شد. محققان می گویند در پایان دوره، شرکت کنندگان قادر به استفاده از کلمات دلپذیرتر، آرام تر و تحت کنترل برای بیان خود در مورد موضوع بودند.

دکتر میلر- لوئیس می‌گوید: «کلمات خنثی نیستند، بنابراین درک مفاهیم عاطفی مرتبط با کلماتی که استفاده می‌ کنیم می‌ تواند به هدایت مکالمات مراقبت تسکینی کمک کند. شرکت‌ کنندگان جوان ‌تر بیشترین افزایش را در واژگان مثبت از جمله دلپذیری و تسلط بر موضوع نشان دادند. به گزارش سیناپرس، این نشان می ‌دهد که چگونه عموم مردم می ‌توانند با یادگیری نحوه بحث و بررسی آشکار درباره این احساسات و نگرش‌ها، مرگ را به عنوان بخشی طبیعی از زندگی به دست آورند.»
تفاوت ها در اینجا مشخص می شود که شرکت کنندگان هنگام صحبت در مورد از دست دادن شخص دیگری، بیشتر از کلمات احساسی مانند غم، ترس، وحشت و از دست دادن استفاده می کردند. در حالی که وقتی در مورد خودشان سخن می گفتند، از کلمات منفی کمتری مانند غیرقابل اجتناب، آرامش و طبیعی استفاده می‌ کردند. به اعتقاد محققان، این مسئله می ‌تواند بر تمایل ما برای شروع گفتگو درباره مرگ با دیگران تأثیر بگذارد.
شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله  PLOS One منتشر شده و قابل دسترس است.

مترجم: لیلی دهقان پور
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل