نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چگونه بهانه ای برای ورزش نکردن پیدا نکنیم؟

به گزارش سیناپرس، بسیاری از ما علیرغم اینکه می دانیم فعالیت بدنی چقدر برای سلامتی مان مفید است، بهانه ای برای ورزش نکردن پیدا می کنیم.

تحقیقات جدید نشان می دهد که ورزش منظم خطر مرگ بر اثر بیماری‌های عفونی، از جمله کرونا را بیش از یک سوم کاهش می ‌دهد. علاوه بر این، انبوهی از تحقیقات وجود دارد که نشان می ‌دهند ورزش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت، برخی سرطان ‌ها و افسردگی را کاهش داده و کیفیت زندگی را بهبود می ‌بخشد.

در همین راستا تیم از پژوهشگران بین المللی به سرپرستی دانشگاه کالدونین گلاسکو (GCU) دریافتند که ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی در هفته می تواند تأثیر زیادی بر سیستم ایمنی داشته و مرگ و میر را تا ۳۷ درصد و خطر ابتلا به بیماری های عفونی را تا ۳۱ درصد کاهش دهد. این نتایج حتی اثربخشی واکسن ها را تا ۴۰ درصد افزایش می دهد.

پروفسور سباستین چاستین که هدایت این مطالعه را بر عهده دارد، درباره موضوع فوق می ‌گوید: برای ورزش کردن لزوما نیازی به رفتن به باشگاه ندارید، زیرا حتی فعالیت در اتاق نشیمن، دویدن یا پیاده ‌روی  نیز می تواند به همان اندازه مؤثر باشد. متاسفانه معمولا همه ما برای ورزش نکردن بهانه می آوریم اما اگر بتوانیم روی ایجاد عادات خوب تمرکز کنیم، احتمال تحقق آن بیشتر می شود. مهم است که واقع بین باشید و از کارهای کوچک شروع کرده و برنامه داشته باشید.

بر اساس آمارهای رسمی، اکثر مردم می دانند که باید ورزش کرده و عموما با اشتیاق یک برنامه ورزشی را شروع می کنند ولی بسیاری به سرعت این اشتیاق را از دست داده و بهانه های مختلفی برای توجیه عدم فعالیت خود می آورند. در ادامه، این پژوهش به بیان برخی از رایج ترین بهانه ها و نحوه غلبه بر آنها می پردازد.

۱. خستگی
احساس خستگی بیش از حد برای انجام ورزش احتمالا شایع ترین دلیل برای ورزش نکردن است. با این حال مطالعات نشان می دهد ورزش منظم انرژی را افزایش داده و می تواند تا ۶۵ درصد خستگی را کاهش دهد.

چگونه بر خستگی غلبه کنیم؟

ورزش باعث آزاد شدن اندورفین شده و احساس خوبی به شما می دهد بنابراین بهانه نیاورید و زمان ورزش خود را تغییر دهید. صبح ها زودتر از خواب برخیزید و با یک برنامه ورزشی کوتاه در خانه قبل از کار به استقبال روز رفته و یا در ساعت استراحت بعد از ظهر زمانی برای دویدن اختصاص دهید. یک راه دیگر برای غلبه بر خستگی، ورزش کردن به همراه یک دوست است.

۲.من وقت ندارم

همه ما زندگی شلوغی داریم، اما صحبت در مورد اولویت هاست. طبیعتا همه مردم باید کار کرده و امور جاری زندگی را پیش بررند ولی قطعا خالی کردن نیم ساعت در طول شبانه روز کار دشواری نیست.

چگونه زمان را مدیریت کنیم؟

با حداقل ها شروع کنید، شاید فقط ۱۰ دقیقه دویدن و یا بالا و پایین رفتن از پله ها به شما کمک کند. روز بعد دوباره این کار را انجام دهید و ببینید آیا می توانید زمان را کمی افزایش دهید.
اگر احساس می‌ کنید که نمی ‌توانید ورزش کنید، زیرا همیشه با کارهای خود مشغول هستید، با یک تیر دو نشان بزنید و در حین بعضی کارها فعالیت بدنی کنید.

۳.  ورزش خسته کننده است

لزومی ندارد ورزش یکنواخت و کسل ‌کننده باشد. اگر دویدن، شنا، یا دیگر فعالیت های ورزشی را دوست ندارید، پس کاری متفاوت و متنوع انجام دهید.

چگونه یکنواختی را شکست دهیم

فعالیتی را انجام دهید که از آن لذت می برید. حتی کارهای کوچک و ساده مانند رفتن از پله ‌ها به جای آسانسور، پیاده‌ روی با بچه‌ ها یا دوچرخه‌ سواری تا محل کار همه راه‌هایی برای فعال ‌تر کردن زندگی هستند.

۴. هزینه های ورزش زیاد است

شاید نتوانید هزینه عضویت در باشگاه را بپردازید، اما فعال ماندن فقط محدود به باشگاه رفتن نیست. بسیاری از کلاس‌ های ورزش خانگی رایگان به ‌صورت آنلاین وجود دارد که می‌ توانید هر زمان که بتوانید آن‌ها را انجام دهید.

چگونه هزینه های ورزش را کم کنیم؟

امروزه مربیان زیادی در فضاهای مجازی دارای کلاس ‌های رایگان متنوعی هستند که کمتر از ۱۵ دقیقه است. البته دویدن در فضای باز هم رایگان بوده و می توانید در پارک ها تمرین بدنی داشته باشید.
 

۵. آسیب دیدگی ورزشی

مسلماً، آسیب دیدگی یکی از مواردی است که می تواند ورزش را به طور موقت متوقف کند، اما حقیقت این است که آسیب های بسیار کمی وجود دارد که شما را از ورزش کردن تمام قسمت های بدن باز دارد. 

چگونه با آسیب دیدگی مقابله کنیم

اگر احتمالا در زانوی خود دچار آسیب دیدگی موقتی شده اید و یا عضله پایتان را کشیده شده، هیچ مشکلی در بازوهای خود ندارید. بنابراین می توانید تمرین‌هایی را جستجو کنید که می‌ توانید با قسمت‌ هایی از بدنتان که درد ندارند انجام دهید. البته به یاد داشته باشید برای انجام ورزش سودمند در دوران آسیب دیدگی همیشه با پزشک خود مشورت کنید.

۶. فقدان انگیزه

این بهانه ای است که پشت بیشتر ضعف های همه ما نهفته است. جواب بهانه فوق به این بستگی دارد که چقدر می خواهید تندرست تر و سالم تر باشید.

چگونه انگیزه پیدا کنیم؟

سلامتی، تناسب اندام و کاهش وزن به سرعت اتفاق نمی افتد. با این حال، نموداری از زمان ورزش یا وزن و اندازه‌های خود تهیه کنید و آن را به دیوار بچسبانید تا خانواده ‌تان بتوانند وضعیت شما را ببینند این کار می تواند شما را واقعاً تشویق کند. اما احتمالا بهترین انگیزه، یافتن دوست، همسایه یا همکار برای ورزش کردن است. 

مترجم: مهدی فلاحی پناه
منبع: irishexaminer

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل