نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

صادرات پرندگان زینتی به محیط زیست آسیب نمی زند

به گزارش سیناپرس، روزگذشته خبری مبنی بر ارائه مجوز برای خروج چندین قطعه پرنده زینتی از کشور به مقصد کویت از سوی اداره محیط زیست استان خوزستان منتشر شد؛ گفتنی است در لیست پرندگان ارسالی بلبل خرما درج شده بود که به اعتقاد برخی از اهالی محیط زیست این پرنده در لیست پرندگان ممنوعه است که نباید مجوز خروج برای آن داده شود؛ به همین دلیل این خبر انتقاد دوستداران محیط زیست را برانگیخت. آن ها معتقدند با اینکه که ارسال پرنده به کشور های دیگر امری غیر مرسوم نیست؛ اما در برخی مواقع می تواند منجر به کاهش تعداد این پرندگان و خطری برای انقراض آنان باشد.

اما طبق گفته های شهاب الدین منتظمی، مدیر کل دفتر حفاظت حیات وحش سازمان محیط زیست، این مجوز بر اساس مشاغل خانگی صادر شده و صادرات پرندگان زینتی یک امر عادی در جهان است که بلبل خرما در این لیست قرار ندارد.

در این رابطه اسماعیل کهرم، پرنده شناس و مشاور اسبق سازمان محیط زیست در گفتگو با سیناپرس معتقد است، این نوع مجوز دادن ها کاملا قانونی است و اینگونه اقدامات هیچ انتقادی را بر نمی انگیزد. دادن مجوز برای ارسال پرندگان زینتی امری رایج در جهان است که از سوی همه کشورها انجام می شود.

وی افزود: لازم به توضیح است که بلبل خرما پرنده محافظت شده نیست و مانعی برای صدور آن وجود ندارد؛ چراکه جمعیت این پرنده آنقدر زیاد است که به راحتی می توان آن ها را در محیط زیست دید.

به گفته استاد محیط زیست، چون این پرندگان در لیست پرندگان شکاری و حفاظت شده محیط زیست نیستند، مانعی هم برای صدور آن ها به کشور های دیگر وجود ندارد.

کهرم گفت: اغلب این پرندگان در قفس به دنیا آمدند و اصلا توانایی پرواز و نگهداری از خود را ندارند؛ معمولا پرندگانی شکاری که تعداد کمی دارند، محافظت شده هستند که نقش اکولوژیکی مهمی در محیط زیست کشور دارند؛ همانگونه که پیش تر هم اشاره شد، این محموله پرندگان اغلب مصرف زینتی دارند که معمولا در قفس زندگی می کنند.

صادرات پرندگان زینتی موجب ارزآوری می شود

این پرنده شناس افزود: تا کنون ارسال محموله پرندگان زینتی از بستر غیر قانونی انجام می شد که نوعی قاچاق به حساب می آمد ، اما با ارائه مجوز ، ارسال این پرندگان در بستری امن بدون بروز خطر انجام شده و موجب ارز آوری هم می شود. گفتنی است، تا پیش از این ارسال پرندگان بدون مجوز و به صورت غیر قانونی، موجب مرگ و میر درصد زیادی از آنان  در فرآیند ارسال می شد.  

کهرم گفت: موضوعی که در این باب اهمیت دارد مشخص شدن قیمت هر بال پرنده  در یک روال مشخص است؛ بنابراین ارسال پرنده های قفسی و زینتی به یک کشور دیگر هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نمی کند. اما ارسال مجوز برای خروج پرنده های شکاری محافظت شده که در معرض انقراض هم هستند، امری نابخشودنی است؛ بنابراین نباید موضع گیری های غیرکارشناسانه نسبت به این امر داشت.

نگویید قطعه بگویید بال

کهرم در ادامه با اشاره به اشتباه بودن واژه قطعه در شمارش پرندگان گفت: گفتنی است که به کاربردن واژه قطعه برای شمارش پرندگان اشتباه است و باید از واژه بال برای شمارش آن استفاده کنیم.

گزارش:مهتاب دمیرچی

 

 

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل