نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ارسال نخستین تصاویر از مریخ نورد چینی

به گزارش سیناپرس، سازمان فضایی چین در اولین روز سال ۲۰۲۲ تصاویر جدیدی از مریخ را منتشر کرد که توسط کاوشگر و مدارگرد Tianwen-1 ارسال شده بود. بر اساس اطلاعیه فوق، این مدارگرد مریخی تا دو روز پیش و به مدت ۵۲۶ روز در مداری در فاصله حدود ۳۵۰ میلیون کیلومتری از زمین کار می کرد.

متعاقبا کاوشگر چینی همراه با این مدارگرد به تازگی تصاویری از سطح سیاره سرخ دریافت و به زمین ارسال کرده است. آژانس ملی فضایی چین (CNSA) در این رابطه گفت: انتقال این تصاویر از مریخ تا زمین حدود نوزده دقیقه و سی ثانیه طول کشید.

پروژه مطالعه مریخ تیان ون-1 چین، متشکل از یک مدارگرد، یک فضاپیمای ویژه فرود و یک مریخ نورد است که در تابستان سال ۲۰۰ (۲۳ جولای) توسط یک راکت فضاپیمای سنگین CZ-5 به فضا پرتاب شده بود.

کاوشگر حامل این مریخ نورد با طول عمر مورد انتظار حداقل ۹۰ روز مریخی یا حدود سه ماه روی زمین، در پانزدهم ماه می در بخش جنوبی Utopia Planitia، دشتی وسیع در نیمکره شمالی مریخ، به زمین نشست. آژانس فضایی چین در این رابطه می گوید: مدارگرد مریخی به حرکت در مدار مریخ ادامه می دهد و هر دو روز مریخی یک بار به دور این سیاره می چرخد. وظیفه اصلی این مدارگرد، دریافت سیگنال از مریخ نورد و ارسال مجدد آن به زمین است.

به گزارش خبرگزاری sinapress، کاوشگر چینی مریخ با نام  ژورونگ (Zhurong) تاکنون به مدت ۲۲۵ روز مریخی روی سطح سیاره سرخ کار کرده و تاکنون ۱۴۰۰ متر را در سطح سیاره سرخ پیموده است. به گزارش سیناپرس، فهرست وظایف این ماموریت شامل بررسی ساختار شناسی و بررسی مورفولوژی و ویژگی های زمین شناسی سطح مریخ، شناسایی توزیع خاک و یخ، یونوسفر اتمسفر، محیط زیست و میدان های فیزیکی و ساختار داخلی سیاره سرخ است.

چین این ماموریت را با همکاری آژانس فضایی اروپا، فرانسه، اتریش و آرژانتین دنبال کرده و امیدوار است اطلاعات بیشتری از این سیاره به دست آورد.

مترجم: حمید تعالی
منبع: tass

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل