نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آیا دنیای پس از کرونا جهان بهتری خواهد بود؟

به گزارش سیناپرس، با گذشت دو سال از همه‌ گیری کووید ۱۹، جهان همچنان منتظر بازگشت زندگی روزمره به حالت عادی است. با این حال، آیا واقعاً  حالت عادی، همان چیزی است که مردم می‌ خواهند؟ یک نظرسنجی جدید نشان می دهد که بیشتر مردم در واقع امیدوارند که جهان پس از همه گیری به مکانی عادلانه تر و پایدارتر تبدیل شود و جالب اینکه تعداد کمی فکر می کنند که این رویا واقعاً اتفاق خواهد افتاد.

بر اساس دو نظرسنجی که در ماه ژوئیه ۲۰۲۰ و ژوئیه ۲۰۲۱ انجام شد، حدود چهل درصد از پاسخ دهندگان در ایالات متحده و بریتانیا خواهان دیدن آینده عادلانه تر با رهبری مردمی هستند که پس از این همه گیری رخ خواهد داد. تنها بیش از ده درصد بازگشت به حالت عادی را ترجیح می دهند. بیشتر افراد نیز انتظار دارند زندگی درست مانند پیش از کووید، خواه ناخواه ادامه یابد.

به گزارش سیناپرس، استفان لواندوفسکی (Stephan Lewandowsky) از دانشگاه بریستول در این رابطه گفت: یافته‌ های این مطالعات، اشتهای مردم را برای تغییر مثبت نشان می ‌دهد اما همچنین یک حس قوی شک و تردید در مورد اینکه آیا این رویا واقعاً محقق می ‌شود را نیز مشخص کرد.»

به گفته لواندوفسکی، دانستن این مساله برای همه، از جمله رهبران و سیاست گذاران، مهم است تا بتوانیم اجماع مشترک را بر خلاف باور عمومی تشخیص داده و آگاهی خود را نسبت به آن افزایش دهیم. زمانی که مردم با امیدهای خود احساس اکثریت می کنند، این امر باعث القای باور و اقدام بیشتر برای دستیابی و واقعی کردن آنها می شود.

از جمله چیزهایی که مردم همچنان در طول زندگی در این بیماری همه گیر حسرت می خورند، خانواده و دوستانشان است. به گزارش سیناپرس، دیدار با عزیزان در صدر فهرست فعالیت ‌هایی است که بیشتر پاسخ ‌دهندگان می‌ خواهند به آن بازگردند. رفتن به کافه ها و رستوران ها در میان پاسخ دهندگان در رتبه دوم قرار دارد.

پاسخ دهندگان ایالات متحده و بریتانیا در مورد عادت های دیگری که بیماری همه گیر دسترسی آنها را محدود کرده، احساسات متفاوتی را بیان کردند. تعداد بیشتری از آمریکایی‌ ها در مقایسه با بریتانیایی ها، از توانایی «خریدهای غیر ضروری» از فروشگاه‌ ها غافل می‌ شوند. جالب اینجاست که بیشتر آمریکایی ‌ها واقعاً خوشحال هستند که همه‌ گیری توانایی آنها را برای صمیمیت فیزیکی با دیگران کاهش می ‌دهد. در عین حال از هر پنج پاسخ دهنده بریتانیایی یک نفر طرفدار کار از خانه پس از پایان همه گیری است.

از هر شش نفر یک نفر از سطوح پایین آلودگی استقبال کرده و ابراز تمایل می کند که محیط زیست را در اولویت قرار دهد. از هر پنج نفر، یک نفر می ‌خواهد دنیا را به مکانی کمتر فردگرایانه تبدیل کند. با این حال، این دیدگاه ها در امتداد خطوط سیاسی حزبی قرار می گیرند. محققان دریافتند افراد بیشتری که خواهان آینده ‌ای «مترقی» هستند، با تفکر چپ سیاسی یا چپ میانه شناسایی می ‌شوند. در همین حال، کسانی که طرفدار «بازگشت به حالت عادی» هستند، خود را راست سیاسی می دانند. آنهایی که در سمت راست میانه بودند عمدتاً نسبت به اینکه اوضاع پس از کووید به چه شکل خواهد بود، بی تفاوت بودند.
کری فیسر (Keri Facer) استاد آینده های آموزشی و اجتماعی دانشگاه بریستول در توضیحات بیشتر می گوید: « در حالی که در این همه گیری بسیاری با فداکاری ها و ضررهای زیادی مواجه شده اند، برخی از روکش های نقره ای نیز وجود دارد که مردم به وضوح می خواهند هم به نفع خود و هم به نفع بیشتر به آن ها بچسبانند. اینها از داشتن زمان و انعطاف بیشتر برای اختصاص دادن به خانواده تا ایفای نقش فعالتر در جامعه، مراقبت از دیگران و حفاظت از محیطی که در معرض خطر جدی قرار دارد را شامل می شود.»
شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در اخرین شماره مجله ارتباطات علوم انسانی و اجتماعی (Humanities & Social Sciences Communications) منتشر شده و قابل دسترس است. 

مترجم: نیروانا محمدحسینی
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل