بیش از 90 درصد ریزگردها منشاء خارجی دارند

مهندس عباس کارگر گفت: ما باید بین ریزگرد و گرد ‌و‌غبار تفاوت قائل شویم. ریزگردها همان‌طور که از نامشان بر‌می‌آید ذراتی بسیار ریز و در حد چند میکرون هستند و به همین دلیل پس از جدا شدن از خاک تا ارتفاع زیادی از سطح زمین دور شده و کیلومترها حرکت میکنند. برای مثال ریزگردهایی که از کانون ریزگردها در عراق حرکت می‌کنند تا آذربایجان و حتی گاه تا شمال ایران هم منتشر می شوند. اما ذرات گرد و‌غبار درشت‌تر است و در حدود چند ساعت در هوا معلق باقی می‌ماند. معمولا ذرات گرد و‌غبار خیلی از سطح زمین ارتقاع نمی‌گیرد.

مدیر کل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری افزود: متأسفانه بیش از 90 درصد ریزگردها منشاء خارجی دارند و به دلیل عملیات تخریب خاک از کشورهایی مانند عراق ، اردن و عربستان سعودی به سمت کشور ما می‌آیند.

وی خاطرنشان کرد: جهان امروز با سه چالش مهم مواجه است. بیابان زایی، تغییر اقلیم و کمبود آب شیرین سه چالش مهمی است که در سطح دنیا موجب نگرانی شده است. این مسائل فقط به کشور ما محدود نمی‌شود و بیش از 110 کشور جهان را تهدید می‌کند. به همین دلیل این موضوعات مورد توجه سران کشورها قرار گرفته است. به عنوان مثال شعار روز جهانی بیابان‌زدایی امسال، «امنیت غذایی در گروی خاک سالم» است. یا این که سال گذشته سازمان ملل شعار «بیاییم در مقابل تغییر اقلیم، زمین را حفظ کنیم» را به عنوان شعار سال برگزید. بنابراین می‌توان با قطعیت پذیرفت که در سطح دنیا اتفاقاتی در حال وقوع است و ما باید بتوانیم آنها را مدیریت کنیم چون در منطقه‌ای خشک و نیمه‌خشک قرار گرفته‌ایم.

کارگر تصریح کرد: کشور ما در زمینه بیابان‌زدایی سابقه‌ای 50 تا‌60 ساله دارد و در سطح منطقه حرف اول را می‌زند. اگر شما به بیابان‌های مناطق مختلف کشور بروید، بوته‌هایی را می‌بینید. اینها بوته‌های تاق هستند و کشت این گیاه در بیابان‌های کشور ادامه دارد. جالب است در مناطقی که ما می‌خواهیم چنین طرح‌هایی را اجرا کنیم، مردم حمایت می‌کنند. چون مردم می‌دانند اگر در منطقه‌ای توفان شن و ماسه اتفاق افتد ، حیات، زراعت و معیشت آن‌ها را به خطر می‌اندازد.

مدیر کل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در ادامه گفت: برآوردهای ما نشان می‌دهد در مناطق خشک و نیمه‌خشک حدود 5/2میلیون هکتار جنگل در دست کاشت است که اغلب آنها گونه‌های بومی کشور است. همچنین در مناطقی به مساحت حدود 7 میلیون هکتار عملیات بیابان‌زدایی در دست انجام است. بنابراین می‌توان ادعا کرد در داخل کشور تا حد زیادی موفق به کنترل گرد و‌غبار شده‌ایم.

وی اظهار کرد: ما برای حل این بحران با فائو( سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) و سازمان ملل ارتباط کاری نزدیک داریم. برای مثال در شهرستان ریگان استان کرمان طرح احیای جنگل‌های مخروبه با تأکید بر اراضی حساس به فرسایش بادی و اراضی شور با همکاری فائو در دست انجام است. ضمن این که در 20 استان بیابانی کشور طرح‌های مشترک با سازمان ملل در زمینه کاهش گازهای گلخانه‌ای یا توسعه روستایی با محوریت منابع‌طبیعی و مسائل زیست‌محیطی پیشنهاد شده است.

کارگر خاطرنشان کرد: در زمینه کارهای برون مرزی هم اقداماتی انجام شده است که از این اقدامات می‌توان به برگزاری کلاس‌های آموزشی برای کشورهای منطقه اشاره کرد. اما متأسفانه به دلیل مشکلات امنیتی در کشورهای همسایه امکان اجرای این طرح‌ها با محدودیت‌هایی همراه است. البته موضوع ریزگردها در حوزه مسئولیت‌های سازمان حفاظت محیط زیست است و موضوع گرد وغبار به دفتر مدیریت بیابان مربوط می‌شود. اما با این وجود کلاس‌های آموزشی خوبی در سطح کشورهای منطقه برگزار کرده‌ایم.

وی در پایان تأکید کرد: بیابان‌زدایی باید با همکاری مردم انجام شود. کنترل همه بیابان‌ها در توان دولت نیست. خوشبختانه استقبال و مشارکت خوبی از جانب مردم انجام شده است. ما از طریق ارائه آموزش‌های لازم توانمندی‌های مردم را افزایش می‌دهیم. به‌این‌ترتیب مردم می‌توانند در این حوزه‌ها مشارکت داشته باشند که در نهایت این همکاری‌ها به سود مردم است. 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا