پای پلنگ ایرانی در شمال عراق قطع شد

به گزارش سیناپرس، روز گذشته یک پلنگ در حال انقراض ایرانی که در مناطق کوهستانی شمال پرسه می زد در تله های ایجاد شده توسط افراد بومی افتاده و متاسفانه پای عقبش به دلیل زخم و جراحات ایجاد شده، توسط دامپزشکان قطع شد.
سرهنگ جمال سعدو، رئیس پلیس حفاظت محیط زیست استان دهوک در این رابطه گفت: این پلنگ ایرانی که یک روز قبل در منطقه خود مختار کردستان عراق در نزدیکی مرز با ترکیه به دام افتاد، دو نفر را مجروح کرده بود.

وی در ادامه توضیحاتش افزود: این پلنگ برای ساکنان یک روستا در نزدیکی شهر زاخو مشکلات زیادی ایجاد کرده و بارها به گله های آنها حمله کرده و  حدود ۲۰ گوسفند را طی روزهای گذشته از بین برده بود. متاسفانه چوپان های منطقه برای به دام انداختن وی اقدام به ساخت تله های متعددی کرده و این گربه سان بزرگ وقتی در تله چوپان ها گرفتار شد از ناحیه پای عقبش زخمی شده و  قبل از اینکه روستاییان به پلیس اطلاع داده و تیمی جهت زنده گیری وی به منطقه اعزام شود، توانست از تله فرار کند.
به گزارش سیناپرس، در ادامه، تیم جستجو به دنبال این جانور زخمی، خطرناک و در خطر انقراض رفته و سرانجام این پلنگ ایرانی را که بیهوش شده بود، دستگیر می کنند.

رئیس پلیس حفاظت محیط زیست استان دهوک با بیان اینکه چندین سال پیش دو یا سه مورد مشابه در استان اربیل داشتیم، گفت: قبلاً جسد یک پلنگ ایرانی دیگر در نزدیکی یکی از روستاهای استان دهوک پیدا شده بود. پلنگ ایرانی یک زیرگونه از گربه سانان بومی ترکیه، ایران، افغانستان و قفقاز است. این جانور بسیار نادر بوده و توسط اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) در فهرست جانوران در خطر انقراض قرار گرفته اند.

به گفته کارشناسان، احتمالا مواردی چون سرد شدن هوا و کم شدن شکار باعث شده است این پلنگ به روستاها نزدیک شده و به شکار گوسفندان بپردازد. اعتقاد بر این است که در حال حاضر کمتر از هزار پلنگ ایرانی در طبیعت وجود داشته باشد و حدود ۲۰۰ پلنگ  دیگر نیز در اسارت هستند.

سلیمان تمر، دامپزشکی که روز جمعه در باغ وحش دهوک عمل قطع پای این پلنگ را انجام داد در این رابطه گفت:این حیوان حدود  ۱۰۰  کیلوگرم  وزن داشت.
این دامپزشک که همچنین ریاست یک انجمن حمایت از حیوانات در کردستان عراق را بر عهده دارد، گفت: ما در نظر داریم برای مدتی طولانی بر شرایط جسمی و سلامت این پلنگ ارزشمند نظارت کنیم و اگر مشخص شود که این حیوان نمی تواند به طبیعت بازگردد، آن گاه وی را به یک باغ وحش مناسب منتقل خواهیم کرد.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: phys.org

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا