نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

دهان سلول ها کشف شد

به گزارش سیناپرس، یافته های جدید پژوهشگران نشان می دهد تشکیلات بین سلولی یک سلول در یک ساختار سبد مانند منحنی جمع شده که در نهایت به یک کیسه بسته تبدیل می شود. دانشمندان قبلاً معتقد بودند که این ساختار یک شبکه مسطح است. در این میان انحنای غشاء بسیار مهم است چرا که تشکیل کیسه هایی را که مواد را به داخل و خارج از سلول حمل می کند، کنترل می کند.
بررسی های محققان نشان می دهد این کیسه‌ ها، مواد اطراف سلول را گرفته و در اطراف مواد خارج سلولی شکل می‌ گیرند و پیش از اینکه به وزیکول یعنی کیسه‌ های کوچکی به اندازه یک میلیونم یک گلبول قرمز تبدیل شوند. وزیکول ها چیزهای مهمی مانند پروتئین ها را برای سلامت سلول به داخل سلول حمل می کنند. اما آنها همچنین می توانند توسط پاتوژن هایی که می توانند سلول ها را آلوده کنند، ربوده شوند.

پژوهشگران کالج داروسازی ایالت اوهایو به همراه محققان دانشگاه برکلی و دانشگاه ایالتی آیووا، پس از چهل سال، از تصویربرداری فلورسانس با وضوح فوق‌العاده برای تماشای شکل‌ گیری این کیسه ها در سلول ‌های زنده استفاده کرده و توانستند مشخص کنند که این دهان سلولی چگونه ایجاد می ‌شوند. به گزارش سیناپرس، این پژوهشگران برخلاف مطالعات قبلی، به جای گرفتن عکس‌ های فوری، از سلول‌ ها فیلم‌ هایی با وضوح بالا تهیه کردند.

آزمایش ‌های بعدی نشان داد که داربست‌ های پروتئینی به محض اینکه به محل تشکیل وزیکول می‌ روند، شروع به تغییر شکل غشای زیرین می‌ کنند. این یافته در تضاد با فرضیه‌ های قبلی مبنی بر اینکه داربست ‌های پروتئینی یک سلول باید از طریق یک سازمان ‌دهی مجدد انرژی ‌بر برای انحنای غشاء انجام شود، است.

روشی که سلول‌ ها وزیکول‌ ها را مصرف و دفع می ‌کنند، نقش کلیدی برای موجودات زنده دارد. این فرآیند به پاکسازی کلسترول بد خون کمک کرده و همچنین سیگنال های عصبی را منتقل می کند. این فرآیند در چندین بیماری از جمله سرطان و بیماری آلزایمر شکسته می شود.

به گزارش سیناپرس، درک منشاء و پویایی وزیکول های متصل به غشاء مهم است. آنها می توانند برای ارائه دارو برای اهداف دارویی استفاده شوند اما در عین حال توسط عوامل بیماری زا مانند ویروس ها ربوده شده و وارد سلول ها شده و آنها را آلوده می کنند. نتایج تحقیقات پژوهشگران نه تنها برای درک بهتر از اصول زندگی، بلکه برای توسعه راهبردهای درمانی بهتر، اهمیت دارد.
شرح کامل این تحقیقات و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله Developmental Cell منتشر شده و قابل دسترس است.  

مترجم: نیروانا محمدحسینی
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل