هیچ گاه برای ترک سیگار دیر نیست

به گزارش سیناپرس، استفاده طولانی ‌مدت از دخانیات  تأثیراتی مخرب بر سلامت عمومی قلب و عروق دارد. ازجمله این تأثیرات می‌ توان به تصلب شریان اشاره کرد که در سیگاری ‌ها به میزان دو برابر بیشتر از سایرین مشاهده می‌ شود. عمده‌ ترین دلایل تأثیر مخرب سیگار بر قلب و عروق انسان، وجود نیکوتین، گاز مونواکسید کربن و سایر مواد سمی موجود در ترکیب انواع دخانیات است.
پژوهشگران در مطالعات خود اقدام به بررسی و مطالعه ابعاد سرخرگ اصلی قلب و قابلیت‌های مختلف عروق خونی و عریض شدن و سخت شدن آن‌ ها براثر استعمال دخانیات کرده و دریافتند که سخت شدن بدنه سرخرگ‌ ها و به‌ ویژه سرخرگ آئورت عمدتاً ناشی از مصرف دخانیات بوده و عارضه‌ ای است که عموماً از آن با عنوان یکی از عوارض پیر شدن و افزایش سن یاد می ‌شود. این عارضه می ‌تواند منجر به ظهور بیماری‌های مختلف قلب و عروقی شود. 

بیشتر بخوانید:

دخانیات چگونه شما را نابود می کند؟

به تازگی تیمی از پژوهشگران ژاپنی دانشگاه اوساکا موفق به کشف مکانیزم و عملکرد دقیق فرایندی شدند که در مصرف دخانیات سبب افزایش سرعت روند پیری و بروز آسیب‌های قلبی و عروقی شده و دریافتند تبعات استعمال دخانیات موجب تأثیر گزاری روی مولکول ‌های ویژه ‌ای در مایع خون می ‌شود که نقشی مهم در فرایند پیری ایفا می‌ کنند. این مشکلات در پی افزایش غلظت سرم خون و رشد فاکتوری خونی به نام فیبروبلاست بانام علمی fibroblast (FGF)-21 در بدن رخ می ‌دهد.
پژوهش‌ های جدید انجام ‌شده توسط دانشمندان هندی نیز نشان ‌دهنده وجود ارتباط مستقیم بین ابتلا به سرطان، بروز مشکلات و عوارض قلبی و مصرف دخانیات است. در یک پژوهش دیگر، تیمی از پژوهشگران دانشگاه ویرجینیا دریافتند که مصرف سیگارهای الکترونیکی می ‌تواند منجر به آسیب ‌دیدگی بافت ‌های قلب و عروق و پیری زودرس قلب شود.
در این میان متاسفانه برخی باورهای غلط و خرافی سبب شده است تا مردم نسبت به خطرات دخانیات آگاه نبوده و از این محصولات استفاده کنند.

باورهای غلط

قلیان به دلیل داشتن فیلتر آب برای بدن و سلامت قلب مضر نیست: این باور کاملاً غلط بوده و بر اساس مطالعات علمی انجام ‌شده، مصرف یک قلیان در برابر مصرف یک نخ سیگار به میزان یک ‌صد و بیست‌ و  پنج برابر بیشتر دود تولید کرده و حجم قطران موجود در یک قلیان بیست پنج برابر بیشتر از یک سیگار بوده و همچنین میزان نیکوتین وارد شده به بدن افراد مصرف ‌کننده قیلان در برابر کسانی که سیگار می ‌کشند، دو و نیم برابر بیشتر است. مطالعات پژوهشگران دانشگاه پیتزبورگ نیز نشان می ‌دهد مصرف قلیان برخلاف تصور عموم مردم، بسیار مضر بوده و افراد مصرف ‌کننده قلیان به ‌طور جدی سلامت خود را به خطر می‌ اندازند زیرا مصرف یک قلیان برابر با وارد شدن حجم زیادی از مواد سمی به داخل بدن است.
 

من سال‌ها است که سیگار می‌کشم پس ترک آن برای من فایده‌ای ندارد: این باور از اساس اشتباه بوده و برای ترک سیگار هرگز دیر نیست حتی برای افرادی که از سن بالایی برخوردار هستند ترک سیگار می‌ تواند منافع و فواید قابل‌توجهی در سلامت داشته و در کاهش و یا جلوگیری از حملات و سکته قلبی مؤثر باشد. یافته های پژوهشگران نشان می دهد عدم استفاده از دخانیات و به ‌ویژه سیگار می‌ تواند روند پیر شدن بافت‌ ها و سلول ‌های بدن را کند کرده و موجب جوان ‌تر ماندن انسان شود. به گزارش خبرگزاری علم و فرهنگ، اگر شما سیگاری بوده و می‌ خواهید خطر ابتلا به حملات قلبی و سکته قلبی را کاهش دهید، باید سیگار را به ‌طور کامل ترک کنید حتی اگر در سن ۶۰ سالگی باشید.
سیگارهای الکتریکی بی ضرر هستند: مطالعات متعددی نشان می دهد مصرف این گروه از دخانیات و حتی یک ‌بار استفاده از سیگارهای الکترونیکی می ‌تواند منجر به آسیب دیدن بافت ‌های قلب و عروق شود. در این میان مصرف برخی گونه‌های دخانیات مانند سیگارهای الکترونیکی، خطرناک ‌تر بوده و تنها مصرف ۵ دقیقه از سیگارهای الکترونیکی سبب کاهش ۳۰ درصدی عرض سرخرگ‌ ها شده و علاوه بر آن میزان گشادی عروق (Vasodilation) نیز کاهش می‌یابد.

سیگار تاثیری بر پیر شدن ندارد:  این باور کاملا اشتباه بوده و مطالعات متعددی نشان می دهد مصرف سیگار و سایر دخانیات موجب افزایش غلظت سرم خون شده و مولکول‌ های مرتبط با فرایند پیر شدن را تحریک می ‌کند. به بیان ساده ‌تر، مصرف سیگار سبب افزایش روند پیر شدن سلول‌های قلبی خواهد شد. 

گزارش: احسان محمدحسینی
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا