نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اختراع میکرو دستگاه خورشیدی

محققان دانشگاه لا ساپلنزا (La Sapienza University) در رم طی همکاری با پژوهشگران موسسه ایتالیایی فن آوری (Italian Institute of Technology) در جنوا (Genoa) موفق به طراحی و ساخت اولین دستگاه مینیاتوری خورشیدی یا میکرو دستگاه خورشیدی شدند .

بر اساس توضیحات این محققان ، میکرو دستگاه خورشیدی جدید طراحی شده فوق در زمینه های پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند بارهای کوچک را منتقل کند . این بارها قادر هستند سلول های منفرد داخل دستگاه های نور مینیاتوری ادغام شده با یک یا چند عملکرد آزمایشگاهی روی یک تراشه اندازه گیری چند میلی متری را حمل کند .

این دستگاه مجهز به یک چرخ بسیار کوچک است که  در ابعاد  یک گلبول قرمز ساخته شده و  در یک لایه از مواد سبک شناور بر روی  یک سطح مایع ، به طور معلق پوشیده شده است . این میکرو دستگاه خورشیدی انرژی خورشیدی را به انرژی مکانیکی تبدیل کرده  و بر اساس گزارش های ارائه شده می تواند توسط این انرژی تا سیصد دور در دقیقه حتی با شدت نور کم ، بچرخد.

روبرتو دی لئوناردو (Roberto Di Leonardo) از هماهنگ کنندگان این پروژه تحقیقاتی و استاد مطالعات پیشرفته در دانشکده ساپلنزا (Sapienza) در رابطه با این دستگاه می گوید: " این کشش سطحی دستگاه همانند عملکرد گونه های خاصی از حشرات است که قدر هستند بدون این که مولکول های سطح آب از یکدیگر جدا شوند ، روی آب راه رفته و این کشش سطحی به طور فزاینده ای برای سیستم های بسیار بسیار کوچک مناسب است . "

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل