متاورس چیست و چه کاربردی دارد؟

به گزارش سینا پرس، شاید اگر ۶۰ سال قبل در خصوص اینترنت و فناوری ارتباطات برای مردم صحبت می کردیم ما را دیوانه خطاب می کردند اما با گذشت زمان و پیشرفت فناوری، بسیاری از مسایل برای ما عادی شده و شاید در آینده عادی تر هم شود.

این روزها واژه جدیدی به نام متاورس به گوش همه ما خورده است و بسیاری از افراد در جستجوی این هستند که دریابند این اصطلاح به چه معنی بوده و چه کاربردی دارد؟ از سوی دیگر در دنیای متخصصین علوم کامپیوتر نیز این سوال مطرح می شود که آیا متاورس  میتواند آینده اینترنت باشد؟ آیا این مقوله یک بحث جدی است یا باید آن را در حد یا یک بازی ویدیویی محسوب می شود؟ آیا این فناوری یک نسخه پیچیده ‌تر از ارتباطات تصویری است یا باید برای آن تعریف دیگری ارائه کرد؟
در مجموع باید توجه داشت که صحبت در مورد معنای «متاورس»  تا حدی شبیه بحث درباره معنای «اینترنت» در دهه هفتاد میلادی است. به گزارش سینا،در آن زمان اینترنت، شکل جدیدی از ارتباطات نامیده میشد اما هیچ کس نمی دانست این مفهوم در عمل چه شکل و ساختاری داشته و در نهایت چه تاثیری روی دنیای انسان ها خواهد گذاشت.  

مارک زاکربرگ مالک فیس بوک و اینستاگرام که از چهره های بسیار مطرح و تاثیرگذار دنیای ارتباطات به شمار می رود در رابطه با متاورس گفت:  زمان آن فرا رسیده است که یک برند جدید را بپذیریم که شامل همه کارهایی است که انجام می‌ دهیم. در این فرایند قصد داریم نشان دهیم که چه کسی هستیم و چه چیزی را می ‌خواهیم بسازیم. من با افتخار اعلام می‌کنم که شرکت ما متا نام دارد.

ماموریت ما همچنان در مورد گرد هم آوردن مردم است. اپلیکیشن ‌های ما و برند های آن‌ نیز تغییر نمی ‌کنند و ما نخستین شرکتی هستیم که این فناوری را پیرامون مردم طراحی می‌ کند. طبق چشم انداز فیس بوک در آینده همه مردم یک کمد لباس دیجیتالی خواهند داشت، بنابراین فیس‌ بوک نیز قصد دارد از فروش لباس‌های مجازی درآمد کسب کند.

متاورس به چه معناست؟

 برای درک این اصطلاح مبهم و پیچیده، پیشنهاد می کنیم به طور ذهنی عبارت «متاورس» را با عبارت «فضای مجازی» جایگزین کنید. در نود درصد مواقع، معنی این دو واژه اساساً تغییر نمی ‌کند. زیرا این اصطلاح به هیچ نوع خاصی از تکنولوژی اشاره ندارد، بلکه به تغییر گسترده ‌ای در نحوه تعامل ما با تکنولوژی اشاره می کند.

به باور کارشناسان، روزی میرسد که این کلمه هم مانند عبارت فضای مجازی کاملاً برای همگان عادی و پذیرفتنی شود. به گزارش سینا پرس، تکنولوژی‌ هایی که متاورس را تشکیل می ‌دهند شامل واقعیت مجازی است که حتی زمانی که شما در دنیای بازی و واقعیت مجازی نیستید نیز  به وجود خود ادامه داده و دنیای دیجیتال، واقعیت افزوده و جهان فیزیکی را با هم ترکیب می ‌کند.

با این حال، نیازی نیست که آن فضاها منحصراً از طریق VR یا AR قابل دسترسی باشند. در حقیقت این یک دنیای مجازی، مانند بازی فورتنایت است که می ‌توان از طریق رایانه‌های شخصی، کنسول‌ های بازی و حتی تلفن‌ های همراه به آن دسترسی پیدا کرد.

همچنین از متاورس به عنوان یک مدل از اقتصاد دیجیتال یاد می ‌شود، جایی که کاربران می‌توانند کالاهایی را ایجاد، خرید و فروش کنند. خبرگزاری علم وفرهنگ، در دیدگاه‌ های ایده‌ آلانه ‌تر متاورس، قابلیت تعامل داشته و به شما امکان می ‌دهد آیتم‌ های مجازی مانند لباس یا اتومبیل را از یک پلتفرم به پلتفرم دیگر ببرید. در دنیای واقعی، شما می توانید می‌توانید یک پیراهن را از مرکز خرید بخرید و سپس آن را در سینما بپوشید.

در حال حاضر، اکثر پلتفرم‌ ها دارای هویت‌ های مجازی، آواتارها و موجودی ‌هایی هستند که فقط به یک پلتفرم گره خورده ‌اند، اما متاورس ممکن است به شما این امکان را بدهد که شخصیتی بسازید که بتوانید آن را در همه جا به آسانی مانند عکس خودتان از یک شبکه اجتماعی کپی کرده و به جای دیگر انتقال دهید.

در نهایت باید گفت که تجزیه معنای متاورس دشوار است، زیرا وقتی توصیفاتی مانند توضیحات بالا را می ‌شنوید، فکر می کنید که خب این تکنولوژی‌ها قبلاً هم که وجود داشته!  به عنوان مثال، دنیای وارکرفت یک دنیای مجازی پایدار است که در آن بازیکنان می‌توانند کالاها را بخرند و بفروشند.

بازی فورتنایت تجربه‌ های مجازی مانند کنسرت‌ها و برگزاری نمایشگاه‌ها را به شما میدهد. به گزارش سینا پرس،  در این بازی می‌توانید دوربین های واقعیت مجازی را رو چشمانتان گذاشته و در خانه مجازی شخصی خود باشید.  آیا واقعاً «متاورس» به این معناست؟  یعنی متاورس فقط چندتا بازی ویدئویی جدید است؟

در پاسخ به این سوال هم می توان جواب مثبت داد و هم پاسخ منفی! گفتن اینکه فورتنایت  نوعی«متاورس» است، کمی شبیه این است که بگوییم گوگل «اینترنت» است. حتی اگر از نظر تئوری بتوانید زمان زیادی را در فورتنایت صرف کنید، با دیگران معاشرت کرده، چیزهایی بخرید، یاد بگیرید و بازی کنید، لزوماً به این معنی نیست که کل محدوده متاورس را تجربه کردید.
 همانطور که می ‌توان گفت که گوگل بخش‌ هایی از اینترنت را از مراکز داده فیزیکی گرفته تا لایه‌ های امنیتی می‌سازد! به بیان دیگر، بهتر است بگوییم اپیک گیمز خالق فورتنایت در حال ساخت بخش‌ هایی از متاورس است و این تنها شرکتی نیست که این کار را انجام می ‌دهد. برخی از این کارها توسط غول ‌های تکنولوژی مانند مایکروسافت و فیس‌بوک انجام خواهد شد که اخیراً به متا تغییر نام داده اند، اگرچه ما هنوز کاملاً به این نام های جدید عادت نکرده‌ایم. بسیاری از شرکت‌های مختلف دیگر از جمله انویدیا، یونیتی، روبلکس و حتی اسنپ نیز  همگی روی ایجاد زیرساخت ‌هایی کار می‌ کنند که ممکن است به متاورس تبدیل شود. 
در یادداشت بعدی شما را با جنبه های دیگر متاورس و نقش حریم خصوصی افراد در آن آشنا می کنیم.

*دکتر پوریا جهانبخشیان- مدرس گروه بازرگانی و امور مالی دانشگاه دولتی قبرس
  مشاور و تحلیل گر بانک سوییس کوت در بخش بازار سهام و فارکس
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا