در مقابل کودکان غذاهای سالم بخورید
به گزارش سیناپرس، مطالعات جدید انجام شده توسط محققان دانشگاه استون انگلستان روی ۱۱۱ کودک بین ۴ تا ۶ ساله نشان می دهد نوع تغذیه والدین چه تاثیری در رفتارهای تغذیه ای کودکان دارد. در این پژوهش، به کودکان یکی از سه ویدیوی از پیش تهیه شده، نشان داده شد. در دو ویدیو، کودکان بزرگسالان ناآشنا را تماشا می کردند که در حال خوردن کلم بروکلی خام با حالت صورت مثبت یا خنثی بودند. ویدئوی سوم که به عنوان کنترل کننده استفاده شد، مربوط به غذا نبود.
در ادامه تحقیقات، محققان کلم بروکلی خام را به بچه ها داده و از یک مقیاس هفت درجه ای از دور شدن کودکان از کلم تا قورت دادن و پذیرش آن استفاده کردند. در ادامه میزان مصرف سبزیجات و تعداد دفعاتی که کودکان این غذا را چشیدند اندازه گیری شد.
پژوهشگران با بررسی موارد فوق دریافتند کودکانی که در معرض تصاویر ویدیویی بزرگسالان از خوردن کلم بروکلی قرار می گیرند، در مقایسه با بچه هایی که تصویر دیگری دیده بودند، اشتیاق بیشتری نسبت به خوردن سبزیجات داشته و به طور متوسط دو برابر بیشتر از گروه کنترل، سبزیجات مصرف کردند. به گزارش سیناپرس، به طور خاص، کودکانی که ویدیوهای سبزیجات را تماشا کردند به طور متوسط ۱۱ گرم و کودکانی که تصاویر نامرتبط به غذا دیده بودند ۵ گرم بروکلی خوردند.
این یافته ها می تواند به کودکان کمک کند تا سبزیجات کمتر محبوبی مانند بروکلی را که قبلا امتحان نکرده اند، بیشتر بپذیرند.
کتی ادواردز (Katie Edwards) یکی از پژوهشگران این مطالعات، در بیانیه ای اعلام کرد: یک توضیح برای تأثیر مفید حالات مثبت صورت در حین غذا خوردن می تواند این باشد که لذت بردن از غذا به ناظر اطلاعاتی در مورد ایمنی و خوش طعم بودن غذا می دهد. بنابراین، کودکان ممکن است پس از تماشای لذت بزرگسالان از خوردن، بروکلی بیشتری خورده باشند، زیرا معتقد بودند که خوردن بروکلی لذت بخش است.
محققان در کمال شگفتی متوجه شدند که دیدن بزرگسالان در حال لذت بردن از مصرف کلم بروکلی خام بر تمایل اولیه کودکان برای امتحان این سبزی تأثیری ندارد. این موضوع نشان می دهد که لبخند زدن در حین خوردن سبزیجات سبز می تواند کودکان را به خوردن آن ها تشویق کند.
ادواردز در انتها افزود: تحقیقات بیشتری برای تعیین میزان قرار گرفتن کودکان در معرض بزرگسالانی که از کلم بروکلی لذت می برند کافی است و اینکه آیا این اثرات در طول زمان باقی می مانند یا خیر.به گزارش خبرگزاری علم و فرهنگ، جزییات و شرح کامل یافته های این پژوهش در مجله تخصصی Appetite منتشر شده است.
مترجم: رضوان خندان
No tags for this post.