نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

این اختاپوس با ویرایش ژنتیکی کوتوله شد

به گزارش سیناپرس، محققان آزمایشگاه بیولوژیکی دریایی آمریکا اخیرا توانستند با روش‌های موثر موفق به پرورش اختاپوس گورخری کوتوله که گونه جدیدی از اختاپوس محسوب می شود، شوند.

برت گراس (Bret Grasse) یکی از مدیران آزمایشگاه بیولوژیکی دریایی آمریکا و از پژوهشگران این تحقیقات درباره دستاورد فوق توضیح داد: در مقایسه با سایر اختاپوس ها، اختاپوس گورخری کوتوله دارای خواص بیولوژیکی خاصی است که آن را برای مطالعات آزمایشگاهی جذاب تر و ایده آل تر می کند. 

اختاپوس گورخری که به عنوان اختاپوس راه راه کوچک اقیانوس آرام نیز شناخته می شود، اشتراکات حیاتی زیادی با سایر موجودات مورد مطالعه برای پایه های زیست شناسی دارد. با این حال، این جاندار ویژگی های منحصر به فردی نیز دارد که آن را از سایر سرپایان (گروهی از حیوانات که شامل اختاپوس ها و اونواع ماهی های مرکب می شوند) متمایز می کند.

 انکیل گیرسون (Anik Grearson) یکی دیگر از محققان در این باره توضیح می دهد: اکثر اختاپوس ها زندگی سریع و زودگذری داشته و معمولا جوان می میرند. این جانوران یک بار تولید مثل کرده و سپس فوراً شروع به پیری شدن کرده و خیلی سریع می میرند. بر خلاف سایر گونه‌های اختاپوس، جفت ماده گونه گورخری کوتوله در مرحله تولید مثل، تعداد ۳۰ تا ۹۰ تخم تولید می ‌کند.

گراس در این رابطه می‌افزاید: ما می‌توانیم آنها را جفت کرده و زمان تخم‌ گذاری را پیش ‌بینی کنیم و نوزادان را با نرخ زنده ماندن نسبتاً خوبی در مقایسه با سایر اختاپوس‌ها پرورش دهیم. این جانور با وجود شرایط بیولوژیکی و اندازه متوسط، تفاوت های ظاهری جنسی و دوره تولید مثل ثابت، گزینه مناسبی برای مطالعات و تحقیقات آینده محسوب می شود. گراس معتقد است که موفقیت پرورش اختاپوس در آزمایشگاه می تواند تحقیقات جدیدی را ارائه دهد که قبلاً قابل تصور نبوده است.

محققان آزمایشگاه بیولوژیکی دریایی مدت زمان طولانی را صرف تحقیق روی سرپایان کرده اند تا در مورد هر جزییاتی از  جمله استتار و مهارت اندام گرفته تا بازسازی و علوم اعصاب بیاموزند. اختاپوس گورخری که بومی سواحل کالیفرنیا است، توسط اکثر دانشمندان آمریکایی برای آزمایش استفاده می شود. با این حال، از آنجایی که چنین اختاپوس هایی هنوز در چندین نسل به طور موثر در آزمایشگاه تولید نشده اند، بیشتر دانشمندان روی موجودات صید شده که از کالیفرنیا آورده شده اند، تحقیق می کنند.

به گزارش سیناپرس، اختاپوس ‌های کالیفرنیایی بالغ تقریباً به اندازه یک توپ بیس ‌بال بوده ولی اختاپوس‌ های گورخر کوتوله بالغ فقط به اندازه یک انگور هستند. اندازه کوچک این  گونه‌، آن ها را برای انجام آزمایشگاه‌ ها مناسب می‌ سازد.
شرح کامل یافته های این پژوهش در آخرین شماره مجله Frontiers in Marine Science منتشر و در دسترس علاقه مندان است.

مترجم: سامیه خسروی زاده
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل