نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تغییرات اقلیمی بر استخراج نفت و صنعت پتروشیمی تاثیر مستقیم دارد

به گزارش سیناپرس، رومن یوالالن پژوهشگر بین المللی حوزه نفت و پتروشیمی به تازگی اعلام کرد که  در سال ۲۰۲۱ ، چندین تحول به وضوح نشان داد که صنعت نفت آینده ای ندارد.

این اظهار نظر در حالی عنوان می شود که آژانس بین‌المللی انرژی در ماه می هشدار داد که اگر جهان تا سال ۲۰۵۰ به انتشار خالص کربن صفر برسد، امکان محدود کردن گرمایش جهانی به یک و نیم درجه سانتیگراد وجود داشته و تحقق این هدف، نیازمند توقف فوری سرمایه ‌گذاری‌های جدید در پروژه‌های مبتنی بر سوخت های فسیلی است.

یکی دیگر از رویدادهای مهم در سال ۲۰۲۱، شکل گیری ائتلافی از کشورها در اجلاس آب و هوای COP 26 در گلاسکو بود که متعهد شدند تولید نفت و گاز را به تدریج متوقف کنند، اگرچه هنوز هیچ کشور عمده تولیدکننده نفت و گاز به این گروه نپیوسته است.
رومن یوالالن در این رابطه گفت: صحبت درباره پایان استخراج هیدروکربن ها در اجلاس های بین المللی آب و هوا دیگر تابو نیست و اگرچه سوخت‌های فسیلی هنوز ۸۰ درصد انرژی مصرف‌  شده در جهان  را تشکیل می ‌دهند، اما این سوخت ها به صراحت در ایجاد تغییرات آب و هوایی مقصر شناخته می ‌شوند که این صراحت در زمان امضای پیمان آب و هوای پاریس در سال ۲۰۱۵ وجود نداشت. 

اخیراً، زمانی که غول نفتی شل تصمیم گرفت از توسعه میدان نفتی بحث ‌برانگیز کامبو در اسکاتلند خارج شود، مدافعان محیط ‌زیست به پیروزی نمادینی دست یافتند. معز عجمی، از دیگر کارشناسان بین المللی حوزه نفت و متخصص انرژی در شرکت خدمات حرفه ای EY، در این رابطه گفت:  همه ما در دنیای پتروشیمی و نفت چند سال است که می دانیم پایان عصر نفت خام نزدیک است. اما آیا جهان آماده است که بدون نفت زندگی کند؟

به گزارش سیناپرس، در حال حاضر، آژانس بین المللی انرژی همچنین معتقد است که تقاضای نفت همچنان در حال افزایش بوده و انتظار می ‌رودتولید نفت در سال آینده به سطح قبل از همه‌ گیری یعنی کمتر از صد میلیون بشکه در روز برسد.از سوی دیگر با افزایش قیمت نفت در ماه‌های گذشته، تولیدکنندگان نفت در حال افزایش بوده و با توجه این شرایط می ‌توانند پروژه‌های جدید خود را دنبال کنند.

در نقطه مقابل طرفداران محیط زیست، فعالان دنیای پتروشیمی نیز نظرات خود را داشته و محمد بارکیندو، رهبر اوپک اخیراً گفت: هر گونه صحبت در مورد توقف صنایع نفت و گاز و عدم سرمایه ‌گذاری‌های جدید در این حوزه اشتباه است.

پاتریک پویان رئیس شرکت نفت فرانسوی توتال انرژی نیز در این رابطه موضعی متعادل تر گرفته و  گفت وی متقاعد شده است که این انتقال انجام خواهد شد زیرا آگاهی واقعی نسبت به محیط زیست در بین مردم جهان وجود دارد، اما زمان می برد. به گزارش خبرگزاری sinapress، در حال حاضر این موضوع از مسیر اشتباهی در حال بررسی است و به جای تمرکز بر کاهش تولید نفت، توجه صنایع باید به سمت مصرف کمتر معطوف شود.

به گزارش سیناپرس، به هر حال به نظر می رسد تقاضا برای سوخت‌های فسیلی طی سال های آینده کاهش قابل توجهی داشته باشد زیرا مصرف ‌کنندگان به محصولات جدیدی مانند وسایل نقلیه الکتریکی دسترسی دارند.

در خاتمه گفتنی است کارشناسان بر این باورند که طی سال ۲۰۲۲ سرمایه گذاری بیشتری در انرژی بادی و خورشیدی و همچنین فناوری برای جذب انتشار کربن از نیروگاه ها و کارخانه های سوخت فسیلی انجام خواهد شد.

مترجم: ناصر پورقدیمی
منبع: phys.org

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل