نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کلید مبارزه با اومیکرون در سویه آلفا است

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران مرکز مطالعاتی USCFدر ایلات متحده آمریکا پس از ۹ماه تحقیق، موفق به یک کشف حیاتی شده اند که می تواند کلید پایان همه گیری کرونا محسوب شود.
دکتر نوان کروگان، مدیر مؤسسه علوم زیستی UCSF در این رابطه گفت: ما فکر می ‌کنیم که یک ارتباط کلیدی را کشف کرده ‌ایم که در نهایت می ‌توانیم نه تنها با سویه جهش یافته اومیکرون، بلکه با انواع جهش های این ویروس که در آینده رخ داده و چیزی درباره آن‌ ها نمی ‌دانیم نیز مبارزه کنیم.
اعضای این تیم پژوهشی با بررسی نمونه های ویروس کرونا در سراسر جهان، کشف کردند که چگونه جهش در نوع آلفا به این ویروس اجازه می دهد از پاسخ سیستم ایمنی بدن انسان فرار کند. این جهش ژنتیکی ، همان جهشی ی کلیدی خارج از پروتئین اسپایک است که در سویه دلتا و نوع اومیکرون نیز دیده می شود.
به گزارش سیناپرس، زمانی که ویروس کرونا سلول ‌های ما را آلوده کرد، پروتئین ‌های خاصی در سطح بالاتری در آن ویروس خاص تولید م ی‌شوند. این پروتئین‌ های خاص می ‌توانند پاسخ ایمنی بدن را مهار کنند. این پروتئین ‌ها همچنین می توانند  سلول ‌های ما را از مبارزه با عفونت باز ‌دارند. گفتنی است اگرچه این مطالعات در ابتدا بر روی نوع آلفا متمرکز بود. اما بر اساس اعلام دکتر کروگان ، این تیم مطالعاتی متوجه شد که جهش‌ های مشابهی در انواع مشکل ‌سازتر کرونا از جمله دلتا و اومیکرون وجود دارد.
این مساله در حالی عنوان می شود که امروزه دانشمندان در سراسر جهان، روی جهش در پروتئین اسپایک ویروس تمرکز کرده اند اما محققان UCSF با بررسی جهش ‌های خارج از پروتئین اسپایک و یافتن ارتباطات کلیدی با سایر انواع، رویکرد متفاوتی را برای شناسایی ویروس کرونا در پیش گرفته ‌اند.
سرپرست این تیم پژوهشی همچنین اعلام کرد: من فکر می کنم این ویروس در نهایت مانند آنفولانزا بومی خواهد شد و ما باید تا آخر عمر با آن دست و پنجه نرم کنیم، اما ویروس کرونا در آینده آنقدر ها کشنده نخواهد بود و به نظر من هر سال احتمالاً به یک واکسن تقویت کننده نیاز خواهیم داشت. 
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature  به صورت آنلاین منتشر شده و در دسترس علاقه مندان قرار دارد.
مترجم: فاطمه امینی
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل