ارایه سبک جدید آموزشی با کمک ربات ها

علی یغمایی، مدیر گروه یکی از واحد‌های فناور مستقر در پارک علم و فناوری در گفتگو با سیناپرس گفت: در این سبک نوین آموزشی، کودکان می توانند با استفاده از یک سری ماژول ها (مجموعه قطعات الکتریکی فشرده) ربات بسازند. کودکان در این سبک ابتدا با کارکرد ماژول های الکترونیکی آشنا می شوند و تنها با یک نقشه راه، بدون لحیم کاری و با سیم کشی ساده ربات می سازند.

وی افزود: این برنامه ها به گونه ای طراحی شده اند که کودکان برای طراحی نیازی به کد نویسی ندارند. آنها تنها با الگوهای از قبل طراحی شده، می تواند برنامه مورد نظر ربات خود را بسازند. هدف اصلی ما این است که کودکان با صرف هزینه کم و ظرف مدت زمان کوتاهی بتوانند هوش مصنوعی را فرا بگیرند.

وی اظهارداشت: کودکان و نوجوانان با ساخت ربات خود ارتباط دو طرفه پیدا می کنند و می توانند خواسته های ذهن خود را به اجرا در آورند و از الگوهای کلیشه ای که قالبا در رباتیک استفاده می شود، فاصله بگیرند ؛ این محصول به گونه ای طراحی و برنامه ریزی شده تا کودکان و نوجوانان با پیشرفته ترین تکنولوژی های روز دنیا آشنا شوند و شرایط ویژه ای برای خلاقیت و یادگیری های بیشتر آنها به وجود آید.

وی به اهمیت این موضوع پرداخت و گفت: در حال حاضر الکترونیک و نرم افزار دو عامل تعیین قدرت در جوامع بشری است و در کنار آنها با بکارگیری علم مکانیک انسان به دستاوردهایی رسیده تا بتواند آینده دنیا را به دلخواه خود تغییر دهد. کودکان و نوجوانان در این طرح ابتدا با ساخت لگونیک ها( ربات های این برنامه) از تکنیک های مکانیک استفاده کرده و در ادامه با استفاده از علم الکترونیک به جلو رفته و در نهایت وارد فضای برنامه نویسی می شود تا بتوانند به جذابیت های تعاملی لگونیک دست پیدا کنند.

وی ادامه داد: لگونیک، طرحی نو و کاربردی است که می تواند با بهره گیری از تکنیک های الکترونیک، مکانیک، رباتیک، برنامه نویسی و سرگرمی، طراحی راه پیش روی کودکان و نوجوانان از مبتدی تا حرفه ای و با ارایه محصولات طبقه بندی شده، طراحی و تولید محصولات کاملا اختصاصی، با نگاه به فرهنگ و تاریخ ایران و ….. نقطه عطفی در صنعت کمک آموزشی کشور باشد.

به گفته وی، این برنامه با الهام از ترکیب محتوای چند موضوع مهم و گسترده الکترونیک، مکانیک، رباتیکف برنامه نویسی و سرگرمی در زندگی تربیتی کودکان و نوجوانان پدید آمده است. محصول هایی که تاثیر بسزایی در شکوفایی خلاقیت و پیشرفت فرزندان دارد و آنها را برای ورود به دنیای تکنولوژی مدرن مهیا می کند.

وی با اشاره به تفاوت این برنامه با اسباب بازی ها گفت: اسباب بازی ها هرگز تعاملی با فرزندان ندارند. قابل برنامه ریزی نیستند. نبوغ بچه ها را به چالش نمی کشند. قابلیت بروز خلاقیت در کودکان را ندارند. گران هستند. عمر و ماندگاری کوتاهی در ذهن دارند. باری گروه سنی مشخصی تاثیر دارند.  همچنین مدل های جدید اسباب بازی های مدل قبلی را از دور خارج می کند اما این برنامه آموزشی با ارایه محصولات متنوع می تواند طیف وسیعی از مخاطبان را در اجتماع مورد توجه قرار دهد و در آینده ای بسیار نزدیک بخشی از زندگی هموطنان شود.

وی یادآور شد: بی شک به زودی ربات ها تعاملی ابزاری حذف نشدنی در خانواده ها بوده و به تناسب خواستگاه متنوع مردم، موضوع هایی مانند آموزش، تخصص، نمایش و تجملات موجب حضور آنها را در میان خانواده ها باعث می شود.

وی بیان کرد: این برنامه به عنوان یک پدیده کمک آموزشی مدرن و بدون رقیب می تواند گردش مالی زیادی به همراه داشته باشد و با رعایت سرعت ورود به بازار، ارایه محصولات جدید، طبق زمان بندی مشخص، نوآوری و خلاقیت در محصولات، برندینگ، تبلیغات و فرهنگ سازی اجتماعی، طراحی قطعات طبق استانداردهای جدید، واردات قطعات مصرفی الکترونیک و بازاریابی تخصصی، سود قابل توجهی ایجاد کند.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا