داروی آلزایمر درمانی برای مبتلایان به ALS

به گزارش سیناپرس به نقل از kyodonews، تاکنون هیچ درمانی برای بیماری ALS که بیماری تحلیل عضلانی است، در دنیا وجود ندارد و مبتلایان به این بیماری معمولا در سنین پایین جان خود را از دست می دهند و شمار اندکی از آنها تا سنین بالاتر شانس زنده ماندن پیدا می کنند.

محققان سال هاست به دنبال یافتن راه حلی برای بهبود و درمان این بیماران تلاش  کردند وموفق نبودند؛ اما به تازگی، محققان دانشگاه «یاماگاتا» ژاپن در بررسی های خود به این نتیجه رسیدند که یکی از داروهایی که برای درمان آلزایمر مورد استفاده قرار می گیرد می تواند تحلیل عضلانی را در این بیماران درمان کند.

این دارو از تجمع غیرطبیعی پروتئینی که عامل پیشروی بیماری ALS است، جلوگیری می کند. به گزارش خبرگزاری sinapress،مبتلایان به این بیماری توانایی راه رفتن، حرف زدن و غذا خوردن را نیز از دست می دهند و در نهایت با فلج شدن ماهیچه های تنفسی، اعصاب حرکتی به کلی از کار می افتد. در این بیماری، اعصاب حرکتی از بین رفته و باعث ضعف شدید و در نهایت فلج شدن ماهیچه های بدن می شود.

در حال حاضر داروهایی برای کند کردن روند بیماری وجود دارد اما این داروی جدید نخستین دارویی است که روی تجمع پروتئین ها در مغز و نخاع تأثیر می گذارد. این بیماری مرگبار با تجمع پروتئین های «یوبیکویتین» در اعصاب حرکتی تحت تأثیر شناخته می شود اما گروه محققان ژاپنی با استفاده از این دارو موفق شده اند از تجمع این پروتئین ها در موش هایی که به شیوه آزمایشگاه مبتلا به ALS شده اند، جلوگیری کرده اند.

به گزارش خبرگزاری علم وفرهنگ؛ خبرها حاکی از آن است که محققان قرار است در سال 2024 آزمایش های بالینی این دارو را روی مبتلایان به ALS آغاز کنند. حدود 10 هزار نفر در ژاپن از بیماری ALS رنج می برند که سالانه حدود 1000 تا 2000 نفر با این بیماری تشخیص داده می شوند. به گزارش سیناپرس، بیماری آلزایمر شایع ترین دلیل بروز زوال عقل است که به نظر می رسد به دلیل تشکیل پروتئین موسوم به آمیلوئید- بتا در مغز و الیاف پیچ خورده پروتئین دیگری موسوم به «تاو» در مغز ایجاد می شود.

مترجم: ندااظهری