به کمک این ژن، شکر دیگر مضر نیست

به گزارش سیناپرس، تاکنون مطالعات بسیاری  نشان دهنده ضررهای انواع شیرینی بوده و برای خودداری از مصرف یا کاهش میزان دریافتی این مواد غذایی خوشمزه توصیه های زیادی شده است اما مطالعات جدیدی که روی برخی از ساکنان گرینلند، انجام شد، نشان می دهد این افراد دارای یک نوع ژن بسیار خاص هستند که شیرینی ها را به یک رژیم غذایی سالم تبدیل می کنند. 

محققان دانشگاه کپنهاگ اعلام کردند که بدن سه درصد از گرینلندی ها می توانند شکر و شیرینی ها را به طور متفاوتی پردازش کرده و برای مثال یک کاسه بستنی را به اندازه یک بشقاب کلم بروکلی سالم تحویل بدن دهند!
این تیم پژوهشی دریافتند رژیم غذایی منحصر به ‌فرد در میان مردمی که هزاران سال در گرینلند زندگی می ‌کردند، به ندرت حاوی قند بوده و منجر به دو نسخه از یک جهش ژنی شده است که به آنها کمک می‌ کند قند را متفاوت از همه انسان ‌های دیگر جذب کنند. به گزارش sinapress، این ویژگی باعث می شود که آنها کمتر دچار اضافه وزن، مشکلات کلسترول یا بیماری های مرتبط با چاقی شوند.

پروفسور زیست شناسی، آندرس آلبرشتسن (Anders Albrechtsen) در این رابطه گفت: گرینلندی های بالغ با تنوع ژنتیکی دارای BMI، وزن، درصد چربی و سطح کلسترول کمتری بوده و به طورکلی سالم تر هستند. آنها چربی شکمی کمتری دارند و ممکن است راحت ‌تر یک بدن عضلانی به دست آورند. شگفت‌انگیز است که یک تنوع ژنتیکی چنین تأثیر بسیار مفیدی داشته باشد.
به گزارش سیناپرس، در مطالعه ‌ای که روی شش هزار و ۵۵۱ گرینلندی بالغ انجام شد، تیم تحقیقاتی دریافت که دو تا سه درصد از این گروه دچار کمبود سوکراز ایزومالتاز هستند. این بدان معنی است که آنها قند معمولی را در جریان خون به روشی که اکثر مردم جذب می کنند، جذب نمی کنند. 

مته اندرسن (Mette Andersen)، استادیار مرکز تحقیقات متابولیسم کپنهاگ، در این رابطه توضیح می دهد که در این افراد شیرینی‌ ها مستقیماً به سمت روده، جایی که بدن آنها را در آنجا متابولیزه می ‌کند، می رود و باکتری‌ های روده قند را به یک اسید چرب با زنجیره کوتاه به نام استات تبدیل می‌ کنند که در مطالعات پیشین نشان داده شده که باعث کاهش اشتها، افزایش متابولیسم و تقویت سیستم ایمنی می ‌شود. 

به اعتقاد محققان، محتمل ترین دلیل ایجاد این جهش «شیرین»، رژیم غذایی سنتی در میان گرینلندی ها است که به هزاران سال پیش بازمی گردد. گرینلندی ها بیشتر گوشت و چربی ماهی، نهنگ، فوک و گوزن شمالی را خورده اند و قند زیادی در رژیم غذایی خود نداشتند.به گزارش سیناپرس، این سبک زندگی همچنین باعث رایج شدن نوعی خاص از جهش ژنتیکی می شود، زیرا هرگز نیاز بیولوژیکی برای جذب سریع قند در جریان خون این افراد وجود نداشته است. البته این نوع ژن برای بزرگسالان بسیارعالی است اما برای کودکان به دلیل نوع متفاوت جذب قند، باعث ایجاد مشکل می شود. مصرف قند و شیرینی جات در آنها، اسهال، درد شکم و نفخ به دنبال دارد.

به گفته توربن هانسن (Torben Hansen)، پزشک و پروفسور مرکز تحقیقات بنیادی متابولیک کپنهاگ، با افزایش سن، باکتری‌ های روده به تدریج به قند عادت کرده و یاد می ‌گیرند که چگونه آن را به انرژی تبدیل کنند.
اکنون امید این است که این کشف به درمانی برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی -عروقی یا چاقی تبدیل شود. هانسن معتقد استاگر بتوانید دارویی بسازیم که ژن سوکراز-ایزومالتاز را مهار کند، ممکن است موفق شویم تا همه مشخصات سلامتی یکسانی داشته باشیم.
شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله پزشکی گوارش یا گاستروانترولوژی (Gastroenterology) منتشر شده و قابل دسترس است. 

مترجم: زهرا همراز

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا