نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

افراد خودشیفته و کم هوش بیشتر به فالگیری اعتقاد دارند

به گزارش سیناپرس، کلمه طالع بینی از کلمه یونانی astron به معنای ستاره گرفته شده است. طالع بینی به مطالعه حرکت، موقعیت و سایر جنبه های حرکت ستارگان و سیارات با هدف کسب آگاهی در مورد زندگی انسان و رویدادهای آینده می پردازد. حال این سوال مطرح می شود که اصولا چرا مردم به طالع بینی اعتقاد دارند؟ از منظر روان شناسی، پاسخ ساده ای برای این پرسش وجود ندارد ولی به طور کلی، افراد در زمان استرس، سردرگمی و عدم اطمینان و شرایطی که قادر به تصمیم گیری نیستند به سمت توضیحات یا پیش بینی های خرافی کشیده می شوند. به عنوان مثال، در زمان تحولات اجتماعی و سیاسی (مانند انقلاب ها، بیماری های همه گیر) یا بحران های شخصی و عاطفی،  بسیاری از مردم به طالع بینی به عنوان راهی برای کنار آمدن و احساس اینکه زندگی قابل کنترل یا حداقل قابل پیش بینی است، روی می آورند.
در مورد سایر محرک‌ های موثر در باورهای فردی نسبت به طالع بینی، عواملی مانند سن، جنسیت، تحصیلات، باورهای فردی، سبک تفکر، نگرش، شخصیت و توانایی شناختی می ‌توانند نقش داشته باشند. 
دکتر آیدا اندرسون و تیمی از همکارانش در دانشگاه لوند سوئد به بررسی علمی این موضوع پرداختند. یافته های این تیم پژوهشی نشان می‌دهد اعتقاد به طالع بینی با خود شیفتگی بالاتر و هوش پایین‌ تر مرتبط است. به گزارش خبرگزاری علم و فرهنگ، خودشیفتگی بالاتر در این افراد احتمالا به این دلیل است که تمرکز بر خود و جایگاه ویژه فرد در جهان برای خودشیفته ها جذاب است. علاوه بر این، برخی از باورهای ماوراء الطبیعه و خرافی مانند باورهای خودشیفته ها در مورد توانایی های برتر فرضی خودشان ممکن است به این افراد احساس خاص بودن و برتری بدهد.

در مورد هوش پائین تر افراد باورمند به فالگیری و طالع بینی نیز محققان دریافتند این افراد به طور بالقوه ضمن اعتقاد به ماوراء الطبیعه و مباحث خرافی اغلب با فقدان تفکر انتقادی همراه هستند. به عنوان مثال، افراد خرافاتی ممکن است دلایل ماوراء طبیعی را عامل رخ دادن رویدادهای حاکم بر زندگی فرض کنند.

در این مطالعات پژوهشگران به بررسی باورهای ۲۶۴ نفر در محدوده سنی ۲۵ تا ۳۴ سال پرداختند که ۸۷ درصد آن ها زن بودند. از این افراد سوالاتی در مورد باورهای مربوط به اهمیت طالع بینی و تأثیر اجسام بر خلق و خو، پیش بینی رفتار و آینده  و کسب آگاهی در مورد موفقیت از طریق فالگیری پرسیده شد.

قبل از بحث در مورد نتایج، باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که برای بسیاری از مردم، موارد مرتبط با  طالع بینی و فالگیری، یک سرگرمی بی ضرر محسوب می شود. با این حال، برای برخی، طالع بینی یک باور عمیق است. این افراد زمان زیادی را صرف خواندن کتاب های طالع بینی کرده و ممکن است پول زیادی را صرف مشاوره با  پیشگویان یا فالگیران کنند. طبق این تحقیق مشخص شد که اعتقاد بیشتر به طالع بینی با خودشیفتگی بالاتر مرتبط است.

پژوهشگران حدس می زنند که ارتباط بین شخصیت خودشیفته و اعتقاد به طالع بینی به دلیل جهان بینی خود محوری است که این افراد به ان باور داشته و علاوه بر این، جنبه‌های فرهنگی اجتماع نیز ممکن است بر این موضوع تاثیر داشته باشد.
در نهایت،  بیشتر این افراد تمایل دارند که طالع بینی آن ها  به ‌صورت مثبت شکل بگیرند. تجزیه و تحلیل داده ها همچنین نشان داد که خودشیفته ها به اشتباه تصور می کنند که اعتقاد به طالع بینی توسط شواهد علمی پشتیبانی می شود.
یک یافته دیگر این بود که افراد باهوش کمتر به طالع بینی اعتقاد داشته و ارتباط کاملا مشهودی بین میزان هوش افراد و باورمندی آن ها به فال و طالع بینی وجود دارد.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Personality and Individual Differences منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

مترجم: احسان محمدحسینی
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل