کرونا سلامت روان نوجوانان را مختل کرده است

به گزارش سیناپرس، بیش از دو سال از شیوع ویروس کرونا می گذرد و تاکنون این ویروس جهش های مختلف زیادی داشته و همچنان به گسترش خود ادامه می دهد. جدای از مرگ و میر میلیون ها نفر بر اثر این بیماری و ضررهای اقتصادی جهانی، کرونا و تبعات آن، سلامت روحی و روانی مردم را نیز تحت تاثیر قرار داده است. 
طی سال گذشته در سطح جهانی تعداد زیادی از نوجوانان با مشکلات سلامت روان در بیمارستان ها بستری شده اند. اثرات نامطلوب دوران همه ‌گیری، در اورژانس‌ های اطفال، جایی که تعداد مشاوره‌ ها برای اختلالات روان‌ شناختی و روانی-اجتماعی افزایش یافته، بازتاب داشته است. به اعتقاد متخصصان این افزایش در موارد شدید پریشانی روانی در نوجوانی متأسفانه نتیجه کاستی‌ های سیستم در مورد سلامت روان است و به نظر می رسد تاکنون دولت ها توجه کافی به اثرات همه‌گیری بر سلامت روان نداشته اند.
پژوهشگران کانادایی در مطالعات جدید خود دریافتند برای نمونه بیمارستان کودکان مونترال بین سال‌ های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ شاهد افزایش ۳۵ درصدی کودکانی بوده است که جهت رفع مشکلات سلامت روانی به اورژانس مراجعه کرده اند. به نظر می رسد تعطیلی مدارس می ‌تواند وضعیت را برای نوجوانان سخت‌ تر کرده و به بحران تبدیل کند. به گزارش سیناپرس، دکتر لیلا امیرعلی (Lila Amirali)، رئیس بخش روانپزشکی بیمارستان کوت سنت کاترین کانادا با تایید افزایش تعداد نوجوانان در بحران سلامت روانی معتقد است: «تمدید تعطیلات مدارس در دبیرستان‌ ها می‌ تواند مشکلات خانوادگی را تشدید کرده و آن را به بحران تبدیل کند.»
به باور روانشناسان انزوای ناشی از تعطیلات مدرسه، مشکلات بسیاری از نوجوانان را تشدید می کند، زیرا آنها نمی توانند افکار و نگرانی های خود را با دوستان و همکلاسی های خود در میان بگذارند و در این میان علائم افسردگی مانند اضطراب در طول تعطیلات طولانی در خانواده‌ های ناکارآمد شایع‌ تر است. به نظر می رسد شرایط جوی متشنج خانواده ها در این دوران و تأثیرات همه گیری عامل اصلی، افزایش مشکلات روانی باشد. 
دکتر برایان گرینفید (Brian Greenfied) مدیر تیم سلامت روان اورژانس بیمارستان کودکان مونترال از افزایش نوجوانانی که با مشکلات سلامت روان دست و پنجه نرم می کنند، احساس نگرانی کرده و توضیح می دهد: جدایی والدین، سوء استفاده فیزیکی و جنسی و اعتیاد به مواد مخدر، تأثیر مستقیمی بر تعادل جوانان دارد. در طول دوره همه گیری کرونا خانواده های زیادی به دلایل مختلف دچار مشکلات و درگیری با مسئله طلاق و جدایی شده اند.
متخصصان به ویژه نگران نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال هستند. آنها به خانواده های نوجوانان و جوانان توصیه می کنند حتما زمانی را برای فعالیت بدنی فرزندانشان قرار دهند و برای انجام ورزش و فعالیت های مختلف بیشتر در فضای باز حضور پیدا کنند. به طور کلی هر نوجوان باید روزانه نیم ساعت ورزش بدنی پایدار انجام دهد و این رقم برای جوانان به یک ساعت افزایش پیدا می کند. در کنار آن باید فرزندان را به تمرین یک آلات موسیقی یا خواندن یک کتاب خوب عادت داد که بسیار مهم و مفید است و می تواند در کاهش مشکلات روانی نقش داشته باشد. 
مترجم: زهرا همراز
منبع: journaldemontreal
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا