نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چگونه برای شریک زندگیتان هدیه بخرید؟

به گزارش سیناپرس، مناسب هایی از جمله تولد، سالگرد ازدواج و عیدهای مختلف فرصت‌ هایی برای دادن هدیه به کسانی است که دوستشان داریم و این هدیه ها می تواند از هدایای گران قیمت تا کارت‌ های تبریک و یادداشت‌ های محبت آمیز را شامل شود.  البته باید توجه داشت هدیه دادن در زمان ها و افراد مختلف می تواند متفاوت باشد و نوع هدیه و گران بودن یا ارزان بودن آن نیز به فرد مقابل و نوع رابطه بستگی دارد.

علاوه بر آن، اگر یک رابطه خیلی مستحکم نبوده و یا یک آشنایی جدید باشد، هزینه کردن زیاد برای یک هدیه می تواند احساس ناخوشایندی از تعهد و ناراحتی برای گیرنده ایجاد کند. این مسئله برای یک رابطه عاشقانه جدید و تازه نیز صدق می کند. از سوی دیگر، هزینه کردن خیلی کم هم می تواند یک رابطه را تغییر داده و اهمیت احساسات رو به رشد را کمرنگ کرده و حتی تا حدی پیش رود که شک و تردید را در رابطه عاشقانه به وجود آورد.

در اینجا این سوال مطرح می شود که حد معقول و درست هزینه کردن برای یک رابطه چقدر است؟

تحقیقات انجام شده نشان می دهد، هدیه نشان دهنده سطح تعهد بوده و یکی از اهداف هدیه دادن، حفظ و استحکام روابط است.در این مطالعات، آسوکا کومیا (Asuka Komiya) و همکارانش دریافتند که هدیه دادن در یک رابطه عاشقانه به عنوان یک سیگنال تعهد عمل می کند.به گزارش خبرگزاری سینا، آنها رابطه بین فراوانی هدیه دادن و میزان جدایی یک رابطه عاشقانه را در آمریکا و ژاپن مورد بررسی قرار داده و فرضیه سیگنال تعهد را بررسی کردند. 
این تیم مطالعاتی با بررسی فراوانی تبادل هدیه در میان زوج‌ های متاهل دریافتند که زوج‌ ها در آمریکا با نرخ بالای طلاق، بیشتر از ژاپن با نرخ پایین طلاق، به هم هدیه می‌ دهند. آنها خاطرنشان کردند: این تفاوت در زوج های مجردی که در روند توسعه مستمر یک رابطه هستند، مشاهده نشده که این امر  نشان دهنده ماندگاری کمتر یک رابطه بدون توجه به میزان طلاق در کشور است.

محققان خاطر نشان کردند در یک رابطه تازه عاشقانه به جای هزینه کردن زیاد برای هدیه، بهتر است طرفین برای یکدیگر زمان کافی صرف کنند تا رابطه ای مستحکم تر را به وجود آوردند. در واقع صرف زمان تاثیر بیشتری از هزینه مالی خواهد داشت. 

این پژوهشگران در مطالعه دیگری دریافتند که زوج‌ های ژاپنی که ازدواج کرده و فرصت‌ های ارتباطی بیشتری داشتند، نسبت به آنهایی که ازدواج نکردند، تمایل بیشتری به تبادل هدایا داشتند. آنها تاکید کردند که مبادله دوره ای هدایا نشانه ای از تعهد در ازدواج است.

به گزارش سیناپرس، مسئله هدیه دادن در مرحله توسعه روابط عاشقانه و پیش از ازدواج نیز مورد بررسی قرار گرفت. این بررسی ها نشان می دهد تهیه هدایای پرهزینه اما بی ‌فایده از سوی مردان چشم ‌انداز بقای یک رابطه عاشقانه را برای یک زن بهتر نمی کند. 

 تحقیقات دیگری حاکی از آن است که لذت بردن از یک هدیه نشانگر نوع نگاه هدیه دهنده و هدیه گیرنده به یکدیگر است. محققان خاطر نشان کردند در یک رابطه تازه عاشقانه به جای هزینه کردن زیاد برای هدیه، بهتر است طرفین برای یکدیگر زمان کافی صرف کنند تا رابطه ای مستحکم تر را به وجود آوردند. در واقع صرف زمان تاثیر بیشتری از هزینه مالی دارد.
مترجم: رضوان خندان
منبع: psychologytoday
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل