نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

موج مکزیکی، ترفند ماهی ها برای فرار از پرنده های شکارچی

به گزارش سیناپرس، در عرصه‌های ورزشی، گاهی دیده می شود که تماشاگران در حرکتی هماهنگ، منظره‌ای را ایجاد می‌کنند که به آن موج می‌گویند که موج مکزیکی یکی از معروف ترین آن ها است. در این موج ها معمولا گروه‌های متوالی از تماشاچیان به صورت هم زمان بلند شده و با دستان افراشته، فریاد می زنند. 

حالا نتایج یک تحقیق جدید بین المللی نشان داده که گروهی از ماهی ها برای سردرگم کردن پرنده های شکارچی که دنبال فرصت مناسب برای شیرجه زدن در آب و شکار ماهی ها هستند، از این ترفند بهره می برند.

بر این اساس حرکت این ماهی‌های کوچک آب شیرین که به مولی های گوگردی مشهور هستند، نقش قابل توجهی در مرگ و زندگی آن ها دارد. حرکت موج جمعی تولید شده توسط صدها هزار عدد از این ماهی ها، به محافظت از آن ها در برابر پرندگان شکارچی کمک می کند.

محققان موسسه بوم‌شناسی آب‌های شیرین و ماهی گیری لایب‌نیتس واقع در برلین آلمان در این خصوص می گویند: ما متوجه شدیم که در هر متر مربع تا 4000 عدد از این ماهی ها وجود دارد و گاهی اوقات صدها هزار ماهی در یک موج ایجادشده شرکت می کنند. به گزارش سینا اینها می‌توانند این امواج را تا دو دقیقه تکرار کنند، یعنی تقریباً هر سه تا چهار ثانیه یک موج.

به گفته آن ها، مولی های گوگردی که در چشمه‌های گوگردی که اغلب برای سایر ماهی ها سمی هستند، یافت می شوند، چنین رفتاری را همچنین در پاسخ به حضور انسانی که در نزدیکی آن ها است نیز انجام می دهند.

آن ها می افزایند: ما اولین بار که با چنین پدیده ای مواجه شدیم، به یاد موج مکزیکی موسوم به لا-اولا افتادیم که در استادیوم های فوتبال به خوبی شناخته شده است. وجود پرندگان ماهی خوار در اطراف رودخانه باعث شد احتمال دهیم که این رفتار ماهی ها، ممکن است نوعی دفاع باشد.

به همین دلیل آن ها تصمیم گرفتند موضوع را به صورت علمی بررسی کرده و فواید ضد شکارچی چنین امواجی را بررسی کنند. 

نتایج این بررسی های علمی تأیید کرد که ایجاد این امواج توسط ماهی های فوق، باعث می شود پرندگان شکارچی زمان انتظار تا حمله بعدی خود را دو برابر کرده و از این طریق، میزان کلی حمله تاحد زیادی کاهش یابد.

در واقع با تعداد موج ایجاد شده توسط ماهی ها، احتمال شکار توسط پرنده های شکارچی نیز کاهش می یابد. پرندگان همچنین در واکنش به نمایش امواج بیشتر ماهیان فوق، جای خود را عوض می‌کردند و این نشان می‌دهد که آن ها تصمیم گرفته‌اند حملات خود را به جای دیگری هدایت کنند.

شایان ذکر است این یافته های جالب توجه که بر تاثیر رفتار جمعی مولی های گوگردی بر کاهش خطر شکار توسط حیوانات دیگر دلالت دارند، در نشریه بین المللی Current Biology گزارش شده اند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل