نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اگر احساس رضایت از زندگی خود ندارید،خوشحال باشید

به گزارش سیناپرس، یافته ‌ها نشان می‌ دهند که رضایت از رابطه زناشویی با سن ارتباط مستقیم داشته و این میزان رضایت در ۴۰ سالگی به پایین‌ ترین حد خود می ‌رسد. در ادبیات محاوره، دوره زندگی حدود ۴۰ سالگی اغلب به عنوان بحران میانسالی توصیف شده است. این سن درست زمانی است که افراد یک حسابرسی شخصی از زندگی خود انجام می دهند. اکنون یافته‌ های پژوهشی نشان می‌ دهد که این بحران در زمینه رابطه نیز رخ می ‌دهد به طوریکه شرکای زندگی نیز حسابرسی‌ های شخصی خود را انجام می دهند.  
در این میان نکته مثبت اینجاست که این بحران موقتی بوده و رضایتمندی از رابطه بعد از ۴۰ سالگی افزایش می یابد و با بالا رفتن سن افراد تثبیت می شود. دلیل احتمالی روند مثبت فوق الذکر، این است که افراد مسن اغلب برای لحظات فوری و برخوردهای اجتماعی آنی خود بیشتر از افراد جوانان ارزش قائل شده و از آنها لذت می برند. از این رو، در اواخر میانسالی، زوجین تمایل دارند درگیری ‌ها و دردسرهای روزانه خود را از منظر مطلوب ‌تری نگاه کنند که ممکن است برای رضایت آنها از رابطه مفید باشد. به گزارش سیناپرس، در ادامه این پژوهش، دومین معیار مورد آزمایش محققان، مدت زمان رابطه بود. با توجه به کم اثر شدن علاقه در ماه های بعد از آشنایی، اغلب تصور می شد که رضایت از رابطه جنسی پس از ماه عسل و روزهای ابتدایی شاد به تدریج کاهش می یابد.

یافته‌ های حاضر این فرض را تأیید می‌ کند و نشان می ‌دهد که افراد در ۱۰ سال اول رابطه ‌شان کمتر راضی می‌ شوند. به باور محققان، الگوهای ارتباطی در این میان می تواند یک عامل محتمل باشد زیرا در ابتدای یک رابطه، زوجین اغلب وقت و انرژی خود را صرف برقراری ارتباط سازنده و مؤثر می کنند. با این حال، در طول رابطه، طرفین اغلب وقت و انرژی کمتری را برای مدیریت سازنده تعارضات خود صرف می کنند، که ممکن است منجر به رضایت کمتر شود. 
در انتها محققان متوجه این نکته جالب توجه شدند که حتی در سن ۴۰ سالگی و بعد از ۱۰سال رابطه پایدار، میانگین رضایت زوجین از رابطه هرگز کمتر از ۷۷ درصد نبوده است. بنابراین، حتی اگر در حال حاضر احساس رضایت کمتری از رابطه خود دارید می توانید امیدوار باشید که در آینده این حس تغییر خواهد کرد و پس از یک سقوط، ممکن است دوباره یک روند صعودی وجود داشته باشد.
مترجم: لنا می آبادی
منبع: psychologytoday 
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل