نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نژادپرستی پنهان در دنیای اینترنت

به گزارش سیناپرس، تیمی از محققان آمریکایی اعلام کردند که نژاد پرستی می ‌تواند در زندگی بسیاری از مردم نفوذ کرده و باعث شود مردم به شیوه‌های تبعیض آمیز حتی به صورت نا خودآگاه، رفتار کنند. برای آشکار کردن مواردی از تعصبات ناخودآگاه، محققان رفتار دویست و پنجاه هزار نفر را مورد بررسی قرار داده و دریافتند که اگر شخص دریافت کننده ایمیل احساس کند که فرستنده سیاه پوست است، احتمال کمتری دارد که به نظرسنجی ایمیلی پاسخ دهند.

پروفسور ری بلاک (Ray Block)، پژوهشگر ارشد این مطالعات در باره مساله فوق گفت: انواع آشکار نژاد پرستی مانند خشونت فیزیکی و آزار کلامی مطمئناً یک مشکل اجتماعی هستند، اما ما می خواستیم به نژاد پرستی های ظریف تری نگاه کنیم که در طول زمان ایجاد شده اند. این مشکلات ظریف را اصطلاحا با نام تجاوزات و توهین‌های خرد می شناسیم. تجاوزات خرد مسایل کوچکی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند، چراکه جزییات کوچک مهم هستند.

به گفته پروفسور بلاک، در حالی که تحقیقات بیشماری در مورد اشکال آشکارتر نژادپرستی، مانند خشونت نژادی علیه گروه‌های اقلیت انجام شده است، اما مطالعات کمتری انواع کوچک ‌تر و رایج ‌تر تبعیض نژادی را بررسی کرده اند. به گزارش سینا، در این پژوهش، محققان با دویست و پنجاه هزار آدرس ایمیل تماس گرفتند. این ایمیل از گیرندگان درخواست می‌ کرد تا با کلیک کردن روی پیوندی، وقت خود را برای نظرسنجی درباره مسائل سیاسی معاصر اختصاص دهند. در ادامه، همه گیرندگان در عرض چند هفته دو ایمیل دریافت کردند، یکی از فرستنده ظاهرا سیاه پوست و دیگری از فرستنده احتمالا سفید پوست. 
به گزارش سیناپرس، تحقیقات نشان داد که به طور کلی، ۱.۶ درصد از شرکت کنندگان به فرستنده ای که فرض می شد سفید پوست است و ۱.۴ درصد به فرستنده ای که فرض می شد سیاه پوست است پاسخ دادند. این به این معنی است که فرستنده سفید ۴۰۰۷  پاسخ و فرستنده سیاه پوست ۳۶۲۰ پاسخ دریافت می کند. این نشان می دهد که شرکت گنندگان با ۱۵.۵ درصد اختلاف، تمایل بیشتری به فرستنده سفید پوست دارند.
شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده و در دسترس غلاقه مندان قرار دارد.

مترجم: سامیه خسروی زاده

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل