نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تغییر ژنتیکی، دندان های این مارمولک را عوض کرد

به گزارش سیناپرس، محققان با نگاهی دقیق تر به مارمولک ها، اولین نمونه حیوانی که دچار تغییرات ظاهری نوع دندان در نواحی خاص فک شده را شناسایی کردند.

در پژوهشی جدید، محققان موسسه بیوتکنولوژی HiLIFE، دانشگاه هلسینکی، دو مارمولک اژدهای ریشدار (Pogona vitticeps) را با هم مقایسه کردند که شامل یک مارمولک معمولی و یک نمونه جهش یافته بدون فلس بود. در ادامه محققان، تفاوت های قابل توجهی را در رشد دندان های این مارمولک ها شناسایی کردند. دندان های مارمولک جهش یافته اندازه بزرگ تری داشته و نوع چسبندگی غیر معمولی را در مکان های خاص در امتداد فک نشان می دهد.
لوتا سالومیس (Lotta Salomies) پژوهشگر موسسه بیوتکنولوژی دانشگاه هلسینکی در این رابطه می‌ گوید: این اولین نمونه از جهش مهره‌ داران است که منجر به تغییر وضعیت ظاهری در شکل و هویت دندان می ‌شود. ژن جهش یافته مارمولک که با عنوان اکتودیسپلاسی (EDA) شناسایی شده، در انسان، موش و ماهی، برای ایجاد نقص در رشد دندان‌ ها، مو، فلس ‌ها و غدد شناخته شده است.
نیکلاس دی پوی (Nicolas Di-Poï) یکی دیگر از پژوهشگران این مطالعات معتقد است: تغییرات در یک ژن موجب تنظیم دقیق شبکه ژن ها در رشد و شکل دهی دندان ها خواهد شد که امری بسیار مهم تلقی می شود.علاوه بر این، چنین مکانیسم ساده ای احتمالاً تنوع زیادی از دندان های در گونه های غیر پستاندار را نیز ایجاد می کند. این نتایج می‌ تواند برای پیش ‌بینی فرمول دندانی و مکانیسم‌ های تکوینی مرتبط با توصیف گونه‌ های مختلف مهره ‌داران موجود و گونه های منقرض شده مورد استفاده قرار گیرد. به گفته وی، این دیدگاه ها در مورد الگوی دندان مهره داران می تواند اطلاعات وسیعی در حوزه های تحقیقاتی متعددی از تکامل نژادی، طبقه بندی، و بوم شناسی گرفته تا اندام زایی و پزشکی، ارائه دهد.
به گفته محققین، مارمولک بدون فلس در اینجا اولین نمونه شناخته شده جهش ژنتیکی است که منجر به تغییر هویت دندان در مهره داران می شود. 
به گزارش سیناپرس، مطالعه مارمولک‌ ها و مارها می ‌تواند روند رشد دندان ‌ها، به ‌ویژه در گونه های غیر پستاندار را روشن ‌تر کند. دندان ها مجموعه گسترده ای از ویژگی های قابل مشاهده ناشی از تعامل ژنتیکی آن با محیط اطراف را ارائه می دهند که به طور مستقیم خواص اکولوژیکی جانوران را منعکس می کند.

مترجم: مهنوش فلاحی پناه
منبع: techexplorist
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل