چالش عدم تطابق ژنتیکی واکسن آنفولانزا در سال جاری

به گزارش سیناپرس، در سال جاری فصل آنفولانزا ممکن است در چند ماه آینده به دلیل عدم هماهنگی در واکسن سالانه امسال وضعیت بدی را تجربه کند. به گفته دانشمندان، واکسن سال جاری و توانایی آن برای متوقف کردن سویه های آنفلوآنزای غالب ۲۰۲۱ مورد تردید بوده و پزشکان نمی تواند یقین داشته باشد که تزریق واکسن، به شکست جهش ویروس آنفولانزا منجر شود و به احتمال زیاد مردم در این زمستان به انواع اصلی این ویروس آلوده خواهند شد.

بنا به گفته محققان، جهش در زیرمجموعه H3N2 ویروس آنفلوانزا در سراسر جهان در حال گسترش است.به گزارش سینا، پزشکان معتقدند واکسیناسیون آنفولانزا برای این فصل، یک اقدام ضعیف در برابر خنثی کردن این جهش خاص H3N2 محسوب می شود. به عبارت ساده، افرادی که سالانه واکسن آنفولانزا را دریافت می کنند ممکن است هنوز بیمار شوند، زیرا آنتی بادی های واکسن با سویه های این ویروس در گردش مطابقت نمی کنند.

دانشمندان جهش H3N2 را تقسیم شده در درخت خانواده ویروس 3C.2a1b.2a2 می دانند. اگر ویروس های 3C.2a1b.2a2 H3N2  در طول سال های ۲۰۲۱ – ۲۲ به سطح بالا شیوع خود ادامه دهند،به گزارش سیناپرس، به طور موثر در سلول های انسانی تکرار شده و به طور بالقوه می توانند ناسازگاری آنتی ژنیک را در پی داشته باشند. ظاهرا شیوع این نوع آنفولانزا در دو ماه اخیر در بخش هایی از جهان از جمله ایالات متحده آمریکا گسترش داشته است.

دانشمندان در مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها سعی می کنند دقیقا مشخص کنند که کدام سویه های آنفولانزا در طول فصل آینده غالب هستند و سپس واکسن آن سال را برای مقابله در برابر این گونه ها می سازند. تمام واکسن های آنفولانزای فصلی، واکسن چهارگانه بوده و شامل ویروس آنفلوانزای H1N1 (A)، ویروس آنفلوانزای H3N2 (A) و دو ویروس آنفلوانزای B می شود.
بر اساس گفته های مقامات بهداشتی این مرکز، حفاظت ارائه شده توسط واکسن آنفولانزا از فصل به فصل متفاوت است و بستگی به بخشی از وضعیت سن و وضعیت سلامتی فرد، دریافت واکسن و شباهت بین ویروس ها در واکسن و انواع در گردش دارد.

به گزارش سیناپرس، علیرغم عدم انطباق ظاهری در آنفولانزای این فصل، محققان هنوز هم مردم را به تزریق این واکسن تشویق می کنند. در ضمن مطالعات به وضوح نشان داده اند که واکسن های آنفولانزای فصلی به طور مداوم از بستری شدن و مرگ و میر حتی در زمان ناسازگاری های آنتی ژنیک، جلوگیری می کنند.

مترجم:مولود یوسفی