نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

واکسن های کرونای فعلی در برابر اومیکرون کم اثر هستند

به گزارش سیناپرس، ایمر کوک، مدیر اجرایی آژانس دارویی اروپا (EMA) اعلام کرد، اطلاعات و شواهد جدید به طور مشخص نشان می دهد کارایی واکسن ‌های کنونی ویروس کرونا به ‌طور مشهودی در برابر سویه اومیکرون کاهش یافته است.
وی در ادامه توضیحاتش افزود: داده‌هایی که توسط پژوهشگران به دست می‌آیند به هیچ عنوان قطعی نیست زیرا جامعه آماری و اعداد بسیار کمی در رابطه با سویه اومیکرون وجود دارد، اما در حال حاضر این مساله واضح است که اثربخشی واکسن ها در برابر این سویه جدید و جهش یافته کرونا کاهش یافته است.

اطلاعات و شواهد جدید به طور مشخص نشان می دهد کارایی واکسن ‌های کنونی ویروس کرونا به ‌طور مشهودی در برابر سویه اومیکرون کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری سیناف این نکته نیز ضروری است که به گفته متخصصان، یک چرخه کامل واکسیناسیون می تواند در برابر اشکال شدید بیماری محافظت کند. با این حال، به گفته این مقام ارشد بهداشتی اتحادیه اروپا، شواهد اولیه نشان می دهد که دوز تقویت کننده واکسن های mRNA می تواند سطوح آنتی بادی را حداقل تا حدی بازگرداند.

وی با طرح این سوال که آیا کاهش اثربخشی واکسن ها را می توان با دوز تقویتی جبران کرد، پاسخ داد در حقیقت ما هنوز جواب درست این مساله را نمی دانیم. به گزارش سیناپرس، بر این اساس، تصمیم ‌گیری درباره اینکه آیا واکسن‌هایی جدید علیه نوع جهش یافته اومیکرون مورد نیاز است یا خیر هنوز زود بوده و زمانی که شواهد علمی کافی مبنی موثر نبودن واکسن‌های فعلی وجود داشته باشد، تصمیات جدید در این رابطه اتخاذ خواهد شد.

ایمر کوک در ادامه گفت: ما باید ذخایر واکسن‌های موجودرا حفظ کرده و در عین حال به دنبال واکسن ‌های جدید باشیم. اتحادیه اروپا در این رابطه از رقابت سالم استقبال می کند.

به گزارش سیناپرس، این موضع گیری جدید از سوی مقامات بهداشتی اتحادیه اروپا در حالی عنوان می شود که در ۲۶ نوامبر، سازمان بهداشت جهانی  نوع B.1.1.529 را که در آفریقای جنوبی به عنوان  نوع نگران کننده  معرفی کرده و در بیانیه خود خاطرنشان کرد که این نوع ویروس دارای تعداد زیادی جهش است که برخی از آنها نگران کننده هستند.
بر اساس داده های سازمان جهانی بهداشت، سویه جدید اومیکرون تاکنون در ۸۹ کشور جهان ثبت شده است.

مترجم: ناصر پورقدیمی
منبع: tass
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل