نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

علائم کلسترول بالا روی انگشتان پای شما

به گزارش سیناپرس به نقل از express، کلسترول بالا معمولا به دلیل بی علامت بودن خطرناک است اما محققان بر این باورند که نشانه هایی از این عارضه روی انگشتان پاها و پاها بروز می کند و توجه به آنها می تواند روند درمان را تسریع کند. 
کلسترول بالا نتیجه عوامل مختلفی است که مهم ترین آنها سبک رژیم غذایی است. تجمع مولکول های چربی در دیواره های عروق باعث تشکیل پلاک هایی می شود که به مرور زمان باریک و مسدود شدن عروق خونی می شود. در این مرحله، عوارض آن برای سلامتی شایع است که از شایع ترین آنها می توان به آسیب به پاها و انگشتان پا اشاره کرد.
تشکیل پلاک ها در عروق خونی با باریک کردن عروق، جریان خون ورودی به اندام ها را کاهش داده و اندام ها را از موادمغذی و اکسیژن محروم می کند. به گزارش سیناپرس، علاوه بر این، با تشکیل پلاک ها داخل عروق، رسوب کلسترول ممکن است تجزیه شده و انسداد عروق خونی را در پی داشته باشد. 
این انسداد عروق که به آمبولی کلسترول معروف است، می تواند در پوست یا داخل اندام ها یا هر دو اتفاق بیافتد که پیامدهای خطرناکی را ممکن است به دنبال داشته باشد. آمبولی کلسترول ممکن است تظاهرات مختلفی داشته باشد که تشخیص آنها بسیار دشوار است. رسوبات کلسترول مانع از جریان خون در عروق شده و باعث نقص در عملکرد عروق یا مرگ بافت می شود.
نخستین نشانه های آمبولی شامل تب، خستگی، کاهش وزن، درد عضلانی و کاهش اشتهاست. زمانی که این آمبولی در پاها رخ می دهد، می تواند باعث ظاهر خالدار یا تغییر رنگ انگشتان پا به بنفش شود. به گزارش سیناپرس، انفارکتوس های کوچک و بروز قانقاریا نیز ممکن است به دنبال مرگ بافت اتفاق بیافتد که باعث سیاه شدن پوست می شود. 
در بدترین حالت هم بروز قانقاریا ممکن است نیاز به قطع انگشتان پا داشته باشد. درواقع، آمبولی ممکن است به اندام ها یا بافت هایی آسیب وارد کند که تأمین کننده عروق خونی هستند. افرادی که کلسترول بالای خون را درمان نمی کنند بیشتر در معرض خطر آترواسکلروز به عنوان پیش ساز آمبولی کلسترول قرار دارند. 
در کنار داروهای پایین آورنده کلسترول خون، ورزش، فعالیت بدنی و رژیم غذایی روش های طبیعی کاهش کلسترول خون به شمار می رود. افراد در معرض خطر بهتر است از خوردن چربی های ترانس و اشباع جدا خودداری کنند. 
 

مترجم:ندا جوادهراتی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل