خطری خاموش در کمین خانه های ما

به گزارش سیناپرس، آمار مرگ ناشی از مسمومیت با دی اکسید کربن در زمستان ها بسیار بیشتر از سایر فصول بوده و در این میان بخاری های گازی و ژنراتورهای مبتنی بر سوخت های فسیلی نقش اصلی را ایفا می کنند.

بر اساس گزارش کمیسیون ایمنی محصولات مصرفی ایالات متحده، هر ساله بخاری ها در وقوع حدود ۱۷۰۰ آتش سوزی در ایالات متحده نقش داشته و  منجر به مرگ ۸۰ نفر و مجروح شدن ۱۶۰ نفر در سال می شود.

کارشناسان ایمنی توصیه می کنند که همیشه باید بخاری های برقی را مستقیماً به پریز برق وصل کنید و هرگز این محصولات پر مصرف را به سیم های رابط برق وصل نکنید زیرا این کار می تواند باعث افزایش بیش از حد بار روی سیم های برق شود که منجر به  آتش سوزی می شود. توصیه می شود همواره اطمینان حاصل کنید که مواد قابل اشتعال را حداقل یک متر دورتر از بخاری قرار دهید.

یکی از موارد مهمی که باید در نظر گرفت این است که استفاده از بخاری در فضای غیر استاندارد ممکن است خطر گرمازدگی (هیپرترمی) را به‌ ویژه در میان کودکان، افراد دارای معلولیت و افراد سالخورده ایجاد کنند، زیرا توانایی آنها در عمل یا واکنش به دمای بالا محدود است.به گزارش سینا،به اعتقاد کارشناسان این موضوع مطلقا نباید شوخی گرفته شود زیرا تنها گذاشتن این افراد در اتاقی که یک بخاری در ان روشن بوده و تهویه ای در آن وجود ندارد می تواند منجر به تشنج و حتی مرگ شود.

به گزارش سیناپرس، توصیه می شود هرگز بخاری‌ را بدون مراقبت در فضای محدود اطراف نوزادان یا افرادی که توانایی‌های فیزیکی، حسی یا ذهنی کمتری دارند، رها نکنید.بهتر است در آپارتمان ها و مجتمع های مسکونی حتما سیستم هشدار دهنده نصب شده و حتی الامکان سیستم هشدار دهنده کربن را نیز در فضاهای سربسته استفاده کنید. کارشناسان آلارم توصیه می کنند سامانه های هشدار دی اکسید کربن  باید خارج از محل خواب قرار داده  شده و هر ماه باید تست شده و  حداقل سالی یک بار باتری های آن ها را تعویض کنید. 
به خاطر داشته باشید که در فصل زمستان دودکش های شومینه، بخاری و سایر وسایل سوخت سوز را قبل از استفاده بازرسی کنید.

مترجم: زهرا همراز 
منبع:  consumer.healthday
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا