نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پیش بینی از آخر جهان

به گزارش سیناپرس، مطالعات زمین شناسی حدود ۱۵۰۰ آتشفشان فعال بالقوه در سراسر جهان وجود دارد. با این حال تعریف آتش فشان فعال از نظر علمی کمی پیچیده است. از منظر علمی اگر آتشفشانی در ۱۰ هزارسال گذشته فوران کرده و تا امروز حدود ۵۵۰ مورد فوران کرده باشد، فعال محسوب می شود.

در این میان فوران ها با استفاده از شاخص انفجار آتشفشانی (VEI) طبقه بندی می شوند. VEI 1 منجر به پرتاب حداقل ده هزار مترمکعب از مواد مذاب به هوا می شود و هر عدد افزایش در این رقم، معادل ۱۰ برابر مواد پرتاب شده بیشتر است.به گزارش سیناپرس، بزرگترین فورانی که تا به حال ثبت شده، آتش فشان کوه تامبورا در سال ۱۸۱۵ بود که قدرت آن حدود VEI 7 تخمین زده شد. صدای انفجار این آتش فشان در فاصله ۲۶۰۰ کیلومتری شنیده شد و بیش از ۱۶۰ کیلومتر مکعب از مواد به آسمان پرتاب شد.

این آتشفشان منفرد باعث شد دمای نیمکره شمالی به مدت شش ماه نیم درجه سانتیگراد کاهش یابد، زیرا گرد و غبار جلوی خورشید را گرفته است. سال ۱۸۱۶، سال بدون تابستان نام گرفت و همراه با الگوهای بارندگی مختل، باعث شد برداشت محصولات کشاورزی در سراسر جهان با کاهش قابل توجهی مواجه شود.

باید توجه داشت که این فوران و تاثیرات ناشی از آن تنها یک آتشفشان بود. به گزارش سیناپرس،  در حال حاضر حدود ۳۲ آتشفشان VEI 7 یا VEI 8 شناخته شده در جهان وجود دارد و اگر همه آنها به یکباره فوران کنند، به راحتی یک رویداد در سطح انقراض برای اکثر موجودات زنده، از جمله بشریت رخ خواهد داد.
شبیه سازی های اولیه نشان می دهد در صورت وقوع این رویداد، فوران ‌های اولیه باعث سقوط بیشتر هواپیما های موجود در هوا، فروریختن ساختمان ‌ها در غرب ایالات متحده، آمریکای جنوبی، جنوب اروپا و خاور دور و از کار افتادن شبکه‌ های برق در بیشتر کشور های توسعه‌ یافته می‌شود. به گزارش سیناپرس،ذخایر آب آشامیدنی در اثر خاکسترهای ناشی از فوران های آتش فشانی، سمی می شود، دمای کره زمین می تواند به مدت ۶ ماه ۱۵درجه سانتی گراد کاهش یافته و باران های اسیدی، کشاورزی را برای دهه آینده غیرممکن می کند.

در خاتمه باید این خبر خوب را بدهیم که خوشبختانه، تقریباً تضمین شده است که هرگز این اتفاق نخواهد افتاد. آتشفشان ها توسط بالا آمدن موضعی ماگما در زیر پوسته زمین هدایت می شوند. به گزارش سیناپرس، هر آتشفشانی که به فوران می کند یک حباب موجود در نوشابه گازدار است که به یکباره سطح را می شکند و بالا می آید ولی امکان اینکه همه ذرات گاز همزمان از مایع خارج شوند وجود ندارد.

مترجم: ناصر پورقدیمی
منبع: sciencefocus

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل