درمان کبد چرب از طریق کاهش وزن

تحقیقات جدید نشان می دهد که کاهش وزن از طریق اصلاح شیوه زندگی و جراحی چاقی به طور قابل توجهی می تواند باعث کاهش ویژگی های بیماری استئاتوهپاتیت غیر الکلی (non-alcoholic steatohepatitis) که به بیماری کبد چرب غیر الکلی شناخته شده ، شود .

گیولیو مارچسین (Giulio Marchesin) از پژوهشگران تیم تحقیقاتی دانشگاه بولونیا (University of Bologna) در ایتالیا ، در رابطه با بیماری کبد چرب غیر الکلی می گوید : " علت ایجاد بیماری کبد چرب غیر الکلی به طور کامل مشخص نیست و ما این وضعیت را در بیماران میانسال و چاق می بینیم . "

لازم به توضیح است که بیماری استئاتوهپاتیت یا کبد چرب غیر الکلی در تعدادی از اختلالات بالینی مانند دیابت ، چاقی و سوء تغذیه دیده می شود . وجود چربی در کبد طبیعی است ، اما اگر این میزان از چربی ، بیش از 5 تا 10 درصد وزن کل کبد شود ، فرد به بیماری کبد چرب دچار شده است . قابل ذکر است که این بیماری نشانه خاصی ندارد اما بعد از رعایت نکردن و پیشروی آن در کبد ، باعث ایجاد سوء هاضمه شده و در نهایت منجر به مرگ فرد می شود .

در یکی از مطالعات دستگاه گوارش (Gastroenterology) مشخص شده است که کاهش وزن ده درصدی یا بیشتر برای رفع بیماری کبد چرب غیر الکلی لازم و ضروری است . در میزان کمتر ، کاهش وزن متوسط بین 7 تا ده درصد ، در کاهش شدت بیماری در زیر مجموعه خاصی از بیماران از جمله مبتلایان مرد و افراد بدون ابتلا به بیماری دیابت ، موثر است . 93 درصد از بیماران کبد چرب غیر الکلی که با کاهش وزن کمتر از 5 درصد روبه رو بوده ، دچار وخامت این بیماری شده اند .

در یکی دیگر از پژوهش ها و بررسی های دستگاه گوارش که توسط گلیوم لاسایلی (Guillaume Lassailly) و همکاران فرانسوی اش انجام گرفته ، مشخص شده است ، یک سال پس از جراحی چاقی ، بیماری کبد چرب غیر الکلی در 85 درصد از داوطلبان بیمار ناپدید شده و  در سایر افراد نیز ویژگی های پاتولوژیک این بیماری پس از یک سال پیگیری کاهش پیدا کرده است .

لازم به ذکر است که 94 درصد بیماران مبتلا به کبد چرب غیر الکلی خفیف که مورد عمل جراحی چاقی قرار گرفتند ، به طور کامل درمان شده اند و این رقم در بیماران کبد چرب غیر الکلی شدید ، 70 درصد بوده است .

بر اساس اعتقاد گیولیو مارچسین ، این دو مطالعه و بررسی مذکور، معیاری را برای مداخله دارویی آینده در بیماری کبد چرب غیر الکلی در انواع طیف چاقی فراهم می کند .

قابل توضیح است که بیماری کبد چرب غیر الکلی ممکن است در طول زمان به بیماری سیروز (cirrhosis) یا همان التهاب شدید کبد منجر شود که بیماری در فرد شدت پیدا کرده و شخص را ناتوان می کند .  

از آن جهت که درمانی قطعی برای کبد چرب غیر الکلی وجود ندارد ، در حال حاضر پزشکان به بیماران مبتلا به این بیماری توصیه می کنند که وزن خود را با یک رژیم غذایی متعادل ، فعالیت فیزیکی ، اجتناب از الکل و داروهای غیر ضروری کاهش داده و آن را پایین نگه دارند . 

منبع 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا