ساخت واکسن ایدز به کمک فناوری واکسن کرونا

به گزارش سیناپرس، اگرچه در طول چند دهه گذشته، دانشمندان برای ساخت واکسن ویروس ایدز  به بن بست رسیده اند اما به تلاش خود ادامه داده و در گامی جدید به پیشرفت هایی جدی دست یافتند.
یکی از موسساتی که در این زمینه فعالیت می کند، مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی (NIAID) است که برای ساخت واکسن اچ آی وی اساساً از فناوری mRNA ویروسی مشتق شده استفاده می‌ کند که برای ساخت دو مورد از قوی‌ ترین واکسن‌ های کووید۱۹ یعنی فایزر و مدرنا استفاده می ‌شود. دانشمندان ادعا می ‌کنند که در مراحل آزمایشی این واکسن روی میمون‌ ها و موش‌ ها اثربخشی نشان داده است.  
نتایج این تحقیقات نشان داد که این واکسن نه تنها بی خطر است بلکه تغییرات بیولوژیکی لازم برای دفع ویروس شبه اچ آی وی  را نیز ایجاد می کند. بخشی از فرآیند رسیدن به واکسن شامل تزریق دوز اولیه به میمون‌ ها و سپس چندین دوز تقویت ‌کننده بود. به گزارش سیناپرس، این رویکرد خطر ابتلا به نقص ایمنی را در مقایسه با همتایان غیر ایمن نشده خود تا ۷۹ درصد کاهش داد.  
لازم به توضیح است این پروژه به سرپرستی دکتر پائولو لوسو (Paolo Lusso)، از آزمایشگاه تنظیم ایمنی مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی، و گروهی ازدانشمندان برتر این موسسه و شرکت مدرنا انجام شد. 
به اعتقاد دکتر آنتونی اس. فاوچی (Anthony S. Fauci)، این واکسن ترکیبی از ویژگی ‌های مختلف است که در اصل به ساخت واکسن در غلبه بر کمبودهای سایر واکسن‌های قبلی کمک می ‌کند
مترجم: رضوان خندان
منبع: gilmorehealth
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا