نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آمادگی روسیه برای استفاده از نسل جدید سامانه های موقعیت یاب

به گزارش سیناپرس، پس از معرفی سامانه جی پی اس از سوی ایالات متحده آمریکا که بر اساس آن امکان ردیابی و شناسایی موقعیت های مشخص و دقیق روی زمین به کمک مجموعه ماهواره های مرتبط در مدار میسر شد، روسیه اقدام به راه اندازی سامانه موقعیت یاب خود به نام گلوناس کرده و چین نیز سامانه مشابهی به نام بایدو را مورد استفاده قرار داد. طی سال های گذشته این دو سامانه جدید با حمایت آژانس های فضایی این دو کشور شرقی توانستند رشد و توسعه زیادی کرده و تبدیل به رقیبی جدی برای جی پی اس شوند. به تازگی آژانس فضایی روسیه خبر داد جدیدترین ماهواره سامانه گلوناس با نام  Glonass-K2 در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ به مدار زمین پرتاب می شود.
در این راستا یک منبع آگاه در صنعت موشکی و فضایی روسیه اعلام کرد: نسل بعدی ماهواره ناوبری Glonass-K2 روسیه احتمالا در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ به فضا پرتاب خواهد شد. به گزارش سیناپرس، پرتاب ماهواره ناوبری Glonass-K2 روسیه به طور آزمایشی برای اواسط سه ماهه دوم سال 2022 برنامه ریزی شده است و  این ماهواره در حال حاضر در حال تکمیل مراحل نهایی بررسی های فنی است.
بر اساس اطلاعات موجود، Glonass-K2 نسل بعدی ماهواره ناوبری سیستم موقعیت یابی گلوناس روسیه محسوب می شود. گفتنی است در اوایل سال جاری، نیکولای تستوئیدوف مدیر عامل شرکت سیستم های ماهواره ای اطلاعات Reshetnev (تولید کننده ماهواره های گلوناس) اعلام کرد  که پرتاب آزمایشی فضاپیمای مورد استفاده در این ماموریت، برای سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ برنامه ریزی شده است.
در اکتبر ۲۰۲۰ نیز سرگئی کاروتین، طراح ارشد گلوناس به رسانه ها اطلاع داد که ماهواره‌های Glonass-K2 دقت ناوبری کمتر از 30 سانتی‌متر را ارائه می‌کنند. 
مترجم: سید یوسف دراوی زاده
منبع: tass
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل