نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نگاهی به خطرات زیست محیطی توربین های بادی

به گزارش سیناپرس، استفاده از انرژی  باد یکی از راهکارهای کاهش تولید آلاینده های جوی و دی اکسید کربن بوده و برق تولید شده توسط این انرژی را می توان در زمره پاک ترین سطح نیروی الکتریکی محسوب کرد. انرژی باد به طور معمول توسط توربین های ویژه و بسیار بزرگی تولید می شوند که دارای پره هایی بلند هستند. این توربین ها معمولا به تعداد زیاد در مناطق بادخیز نصب شده و وزش باد سبب حرکت پره های این توربین ها شده و در نتیجه این حرکت دورانی، نیروی الکتریسیته تولید می شود.
 در این میان اما باید توجه داشت که این توربین ها اگرچه به ظاهر برای محیط زیست بی خطر هستند اما می توانند باعث مرگ هزاران پرنده در طول سال شوند. به گزارش سیناپرس، مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می دهد با افزایش محبوبیت انرژی باد، گزارش ‌هایی مبنی بر کشته شدن پرندگان توسط توربین‌های بادی رایج‌ تر شده است.به گزارش سیناپرس البته تاکنون تحقیقات اندکی این پدیده را بررسی کرده است ولی نتایج یک پژوهش در بریتانیا نشان می دهد که سالانه بین ده تا یک صد هزار  پرنده بر اثر برخورد با پره‌های توربین های بادی در این کشور کشته می ‌شوند.
باید به این نکته توجه داشت که این توربین ها معمولا در مناطق باد خیز نصب شده اند و اگر این مناطق در مسیر حرکت جمعی پرندگان واقع شده باشند، در مسیرهای احتمالی مهاجرت و تردد آن ها اختلال ایجاد کرده و باعث کشته شده آن ها می شود. مطالعات انجام شده،حاکی از این واقعیت است که برای بسیاری از پرندگان، دیدن پره توربین ها و تخمین سرعت حرکت آن ها بسیار دشوار بوده و از سوی دیگر وزش تند باد باعث کاهش قدرت مانور این موجودات پرنده می شود.
البته برخی فعالان محیط زیست اعتقاد دارند که این میزان مرگ و میر پرندگان، عادی بوده و اگرچه ممکن است عدد یک صد هزار پرنده کشته شده در سال تنها در بریتانیا به نظر زیاد برسد ولی باید توجه داشت که نتایج یک مطالعه دیگر نشان می دهد که تقریباً ۵۵ میلیون پرنده هر ساله در بریتانیا توسط گربه‌های خانگی کشته می ‌شوند. به گزارش سیناپرس، این موضوع سبب نمی شود که خطر توربین های بادی برای محیط زیست نادیده گرفته شده و  برخی مطالعات نشان می‌ دهد که ممکن است راه ‌هایی برای ایمن ‌تر کردن توربین‌ های بادی برای حیات وحش وجود داشته باشد. به عنوان مثال، نتایج یک مطالعه در مقیاس کوچک در کشور نروژ نشان داد که رنگ کردن پره های  توربین های بادی به رنگ سیاه، می تواند خطر برخورد پرندگان با آن را کاهش داده و تا ۷۰ درصد از مرگ پرندگان بر اثر این سانحه را کم کند.
مترجم: حمید تعالی
منبع: sciencefocus
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل