نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف هزارپایی با بیش از هزار پای واقعی

به گزارش سیناپرس، محققان استرالیایی در یک پژوهش جالب در حوزه جانورشناسی، موفق به کشف اولین هزارپایی شده اند که دارای بیش از 1000 پای واقعی است. این در حالی است که تا پیش از این، بیشترین تعداد پایی که در هزارپایان دیده شده بود، 750 عدد بوده است!

این هزارپا توسط دانشمندان دانشگاه مک کوایر، دانشگاه استرالیای غربی و دانشگاه لاتروب این کشور در عمق 60 متری زیر زمین و در یک حفره مربوط به حفاری های اکتشاف مواد معدنی در منطقه معدنی استان گلدفیلد شرقی استرالیا، پیدا شده است.

این جانور که با داشتن 1306 پا، عملا بیش از هر حیوان شناخته شده دیگری روی کره زمین، پا دارد، متعلق به گونه جدیدی است و یومیلیپس پرسفون نام گذاری شده است. به گزارش سیناپرس، در این نام، از کلمه یونانی eu- (واقعی) و کلمات لاتین mille (هزار) و pes (پا) استفاده شده است و به الهه یونانی جهان اموات، پرسفون اشاره دارد. 

مجریان این تحقیق، چهار عضو مختلف این جانور را به دقت اندازه‌گیری کردند و دریافتند که آن ها دارای بدن‌های نخ مانندی هستند که از حداکثر 330 بخش تشکیل شده و تا 0.95 میلی‌متر عرض و 95.7 میلی‌متر طول دارند. آن ها بدون چشم بوده و دارای پاهای کوتاه و سرهای مخروطی شکلی همراه با شاخک هستند.

تجزیه و تحلیل روابط بین گونه‌ها نشان داده است که هزارپای فوق، یعنی یومیلیپس پرسفون ارتباط خویشاوندی دوری با دارنده رکورد قبلی بیشترین تعداد پا یعنی گونه هزارپای کالیفرنیایی با نام علمی ایلاکمی پلنیپس دارد. 

به اعتقاد این دانشمندان، احتمالا تعداد زیادی از بخش‌ها و پاهایی که در هر دو گونه تکامل یافته‌اند، به آن‌ها اجازه می دهد که چنان نیروهای فشاری ایجاد کنند که آن ها را قادر بسازد از طریق دهانه‌های باریک در زیستگاه‌های خاکی، به خوبی حرکت کنند.

آن ها با انتشار نتایج تحقیق جالب خود در نشریه معتبر و جهانی Scientific Reports، پیشنهاد کرده اند که متصدیان امر تلاش هایی را برای به حداقل رساندن تأثیر معدن کاری در منطقه فوق انجام دهند تا این زیستگاه های زیرزمینی به منظور غنی ماندن تنوع زیستی منطقه حفظ شوند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل