نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف بیش از ۵۰۰ ستاره نوترونی جدید

به گزارش سیناپرس، تپ اخترها یا ستارگان نوترونی با چرخش سریع، از هسته های منفجر شده ستارگان عظیم در حال مرگ از طریق انفجارهای ابرنواختری سرچشمه می گیرند. آنها با چگالی بالا و چرخش سریع خود آزمایشگاهی ایده آل برای مطالعه قوانین فیزیک در محیط های خاص هستند. به گزارش سیناپرس، روز گذشته مرکز نجوم چین اعلام کرد پژوهشگران از سال ۲۰۱۷ تا امروز موفق شدند با کمک داده های به دست آمده از بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان که در کشور چین ساخته شده است، بیش از ۵۰۰ ستاره نوترونی جدید کشف کنند.
لی دی، دانشمند ارشد این تلسکوپ و محقق رصدخانه ملی نجوم آکادمی علوم چین در این رابطه گفت که با استفاده از FAST، دانشمندان در مجموع ۱۶۵۲ انفجار مستقل را از یک منبع انفجار سریع رادیویی (FRB) با کد FRB121102 شناسایی کردند.
لی در ادامه توضیحاتش خاطر نشان کرد که این بزرگترین مجموعه از رویدادهای انفجار سریع رادیویی است که تا به حال در تاریخ شناسایی شده است. 
دانشمندان معتقدند که این یافته های جدید ممکن است به روشن شدن منشأ به اصطلاح سیگنال های مرموز از اعماق فضا کمک کند. به گزارش سیناپرس، تلسکوپ رادیویی FAST که در یک فرورفتگی طبیعی عمیق در استان گوئیژو در جنوب غربی چین واقع شده است، عملیات رسمی فعالیت خود را در ژانویه ۲۰۲۰ آغاز کرد. ادعا می شود که این تلسکوپ، حساس ترین تلسکوپ رادیویی جهان باشد.
در خاتمه گفتنی است  تپ ‌اخترها،  ستاره‌های نوترونی در حال چرخشی هستند که با سرعت بسیار زیادی به دور خود چرخیده و سیگنال های مستمری از انرژی تابشی به همراه خطوط میدان مغناطیسی قوی منتشر می ‌کنند. 
شرح کامل این پژوهش و  نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature منتشر شده است.
مترجم: مولود یوسفی
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل